Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Uwagi o praktyce wadżrajany

Pierwszy z wykładów przeprowadzonych w Krakowie, w październiku 2022 roku, mówi ogólnie miejscu wadżrajany w kontekście ogólnych nauk buddyjskich. Kolejne […]

Siedem gałęzi duchowej praktyki

„Siedem gałęzi duchowej praktyki” znanych jest też często po polsku pod nazwą „Siedmioczęściowa modlitwa”. Praktyka ta stanowi niezwykle szybką i […]

O praktyce uważności

Cykl ośmiu wykładów przeprowadzonych w czasie weekendowego seminarium w Centrum Buddyjskim w Grabniku w dniach 14-15 stycznia 2023 roku.

Nauki o bardo

Cykl video-wykładów o procesie umierania i bardo po śmierci

Sutra skruchy – treść i omówienie

Tę niezwykle ważną w tradycji mahajany sutrę omówiłem podczas seminarium w Grabniku. Poniżej linki do wykładów na YouYube oraz na […]

„Najlepszym darem jest Dharma” – Sangje Njenpa Rinpocze

Sangje Njenpa Rinpocze We wszystkich klasztorach Karma Kagju od rana składa się dziś ceremonialne ofiary z herbaty i ryżu, zjada […]

Cztery Szlachetne Prawdy

Cykl wykładów na YouTube. Jest to zapis weekendowego seminarium, które miało miejsce w Grabniku w dniach 28-29 maja 2022 roku.

„Ozdoba Wyzwolenia” – Gampopa

Cykl wykładów video, udostępnionych na YouTube, przedstawiających dzieło Niezrównanego Gampopy. „Ozdoba Wyzwolenia” jest jednym z tekstów o najbardziej fundamentalnym znaczeniu […]

Wykłady na różne buddyjskie tematy

Na YouTube można obejrzeć szereg moich wykładów na wybrane tematy:

Cztery rzeczy, na których należy się oprzeć

W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi)  གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]

9 kwietnia 2019
Tsa-lung-thigle i jak tworzy się ciało

Po tym, gdy świadomość łączy się z białym elementem od ojca i czerwonym elementem od matki:

  1. Przez pierwsze 29 dni wiatr siły życiowej (sanskr. prana waju, tyb. sog lung སྲོག་ཆེན་པོའི་རླུང་) rozdziela te elementy, a pomiędzy nimi tworzy się centralny kanał (sanskr: avadhuti, tyb: tsa uma རྩ་དབུ་མ་)
  2. W drugim miesiącu z sog lung powstaje wiatr usuwający w dół (thur sel gji lung ཐུར་སེལ་གྱི་རླུང་) W oparciu o niego powstaje czakra emanacji (nirmana czakra, trylpei khorlo སྤྲུལ་པའི་འཁོར་ལོ་)་w pępku z 64 odgałęzieniami oraz czakra ochraniająca szczęśliwość (sukhapala czakra, de kjong khor lo བདེ་སྐྱོང་འཁོར་ལོ་) w intymnym miejscu z 32 odgałęzieniami.
  3. W trzecim miesiącu z sog lung powstaje wiatr płynący do góry (gjen gju ji lung གྱེན་རྒྱུ་ཡི་རླུང་). Jego funkcją jest kształtowanie członków ciała, kształtuje głowę, ramiona i nogi.
  4. W czwartym miesiącu z sog lung powstaje wszechprzenikający wiatr (kynkjab dzie kji lung ཀུན་ཀྱབ་བྱེད་ཀྱི་རླུང་) Kształtuje on kanały boczne (sanskr.: rasana, tyb: roma རོ་མ་ oraz sanskr.: lalana, tyb: kjangma  རྐྱང་མ་). Kynkjab dzie kji lung sprawia, że pojawiają się wszystkie boczne kanały w ciele: w głowie, ramionach i nogach. Ponadto kształtuje on czakrę wielkiej szczęśliwości (mahasukha czakra, decien khorlo བདེ་ཆེན་འཁོར་ལོ་) na szczycie głowy z 32 odgałęzieniami oraz czakrę przyjemności (sambhoga czakra, longcie khorlo ལོངས་སྤྱོད་འཁོར་ལོ་).
  5. W piątym miesiącu z sog lung powstaje wiatr równy ogniowi (me njam gji lung མེ་མཉམ་གྱི་རླུང་) Rozwija on wewnętrzne organy: płuca, serce, jelita itd. Tworzy także w ciele stawy kości.
  6. W szóstym miesiącu z sog lung wyłania się wiatr nagów (lu-i lung ཀླུའི་རླུང་) i sprawia, że powstają kanały obu oczu i zdolność widzenia.
  7. W siódmym miesiącu z sog lung powstaje wiatr żółwia (rybal gji lung རུས་སྦལ་གྱི་རླུང་), który tworzy kanały w obu uszach, dzięki czemu powstaje zdolność słyszenia.
  8. W ósmym miesiącu powstaje wiatr jaszczurki (tsang pai lung རྩངས་པའི་རླུང་), który sprawia, że powstają kanały przewodów nosowych, dzięki czemu powstaje zdolność odczuwania zapachów.
  9. W dziewiątym miesiącu powstaje wiatr boskiego dawania (lha dzin gji lung ལྷ་སྦྱིན་གྱི་རླུང་), który sprawia, że powstają kanały języka, dzięki czemu powstaje zdolność odczuwania smaków. Ciało jest już w pełni ukształtowane i gotowe do narodzin. Od wiatrów matki zależy (a szczególnie od jej wiatru usuwającego w dół) kiedy dziecko się urodzi. Dziecko może już teraz doświadczać radości i smutku.
  10. W dziesiątym miesiącu powstaje wiatr króla bóstw bogactwa (norlha gjal gji lung ནོར་ལྷ་རྒྱལ་གྱི་རླུང་), który intensyfikuje i dopełnia odczucia ciała.

Gdy rodzimy się, ciało ma już rozwinięte po 24 tysiące odgałęzień z kanałów bocznych z każdego z trzech głównych kanałów (centralny + 2 boczne), czyli razem 72 tys. kanałów.

Oczywiście mowa tu miesiącach liczonych według cykli księżyca. Są one krótsze od słonecznych. Stąd mowa o dziesięciu miesiącach, a nie o dziewięciu.