Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Khandro Rinpocze o relacji z Lamą

Kiedy wiosną tego roku pojechałem do Berlina, aby spotkać Jej Eminencję Dzietsun Khandro Rinpocze, uzyskałem sposobność porozmawiania przez chwilę z […]

Nauki o „lodziong” – wykłady w mp3

Są to wykłady z weekendowego seminarium z maja 2015. Najpierw podaję trochę ogólnych wyjaśnień o tym, czym jest postawa Bodhisattwy, czyli bodhiczitta. A w dalszej części podane są już konkretne instrukcje do praktyki według tradycyjnego stylu wyjaśniania w siedmiu punktach.

Nepal 2000 – notatki z podróży

Znalazłem stare zapiski na swoim dysku. Sporo czasu od tamtej podróży upłynęło i dużo się zmieniło i w świecie, który […]

Kilka słów o trzech Obrotach Kołem Dharmy, czyli trzech cyklach Nauk Buddy.

25-06-2019 zmiany redakcyjne w ostatnich akapitach każdego z trzech pierwszych rozdziałów Pierwszy Obrót Kołem Dharmy Pierwszy raz Budda Siakjamuni nauczał […]

Konferencja Zespołu Tłumaczy Bencien Arja Tara

Pierwsza konferencja tłumaczy w Grabniku miała miejsce w maju 2009 roku. Spotkaliśmy się wówczas w gronie  tłumaczy i edytorów tekstów, […]

Dordże Sempa a Rodziny Mandali

Jeden z przyjaciół zadał mi ostatnio pytanie: „Czytałem sobie o Dhjani Buddach i naszło mnie pytanie, kim jest właściwie Dordże […]

Co oznacza słowo Budda?

Sanskryckie słowo Budda (w tym samym znaczeniu jest używane także w języku pali), będące zbitką bud-dha, pochodzi od rdzenia budh, […]

8 właściwości doskonale czystej wody

ཆུ་ཡན་ལག་བརྒྱད་ལྡན་ནི། Kto był w Indiach, wie pewnie, jak wyglądają błotniste, nagrzane tropikalnym słońcem sadzawki czy mętna woda rzek. Nie przynoszą […]

Cztery dharmy Gampopy

Tekst ten jest wyciągiem ze „Stu tysięcy nauk Gampopy” [rje dwags po rin po chei bka’ ‚bum]. Są to więc […]

Tsa-lung-thigle i jak tworzy się ciało

Po tym, gdy świadomość łączy się z białym elementem od ojca i czerwonym elementem od matki: Przez pierwsze 29 dni […]

9 kwietnia 2019
Tsa-lung-thigle i jak tworzy się ciało


Po tym, gdy świadomość łączy się z białym elementem od ojca i czerwonym elementem od matki:

  1. Przez pierwsze 29 dni wiatr siły życiowej (sanskr. prana waju, tyb. sog lung སྲོག་ཆེན་པོའི་རླུང་) rozdziela te elementy, a pomiędzy nimi tworzy się centralny kanał (sanskr: avadhuti, tyb: tsa uma རྩ་དབུ་མ་)
  2. W drugim miesiącu z sog lung powstaje wiatr usuwający w dół (thur sel gji lung ཐུར་སེལ་གྱི་རླུང་) W oparciu o niego powstaje czakra emanacji (nirmana czakra, trylpei khorlo སྤྲུལ་པའི་འཁོར་ལོ་)་w pępku z 64 odgałęzieniami oraz czakra ochraniająca szczęśliwość (sukhapala czakra, de kjong khor lo བདེ་སྐྱོང་འཁོར་ལོ་) w intymnym miejscu z 32 odgałęzieniami.
  3. W trzecim miesiącu z sog lung powstaje wiatr płynący do góry (gjen gju ji lung གྱེན་རྒྱུ་ཡི་རླུང་). Jego funkcją jest kształtowanie członków ciała, kształtuje głowę, ramiona i nogi.
  4. W czwartym miesiącu z sog lung powstaje wszechprzenikający wiatr (kynkjab dzie kji lung ཀུན་ཀྱབ་བྱེད་ཀྱི་རླུང་) Kształtuje on kanały boczne (sanskr.: rasana, tyb: roma རོ་མ་ oraz sanskr.: lalana, tyb: kjangma  རྐྱང་མ་). Kynkjab dzie kji lung sprawia, że pojawiają się wszystkie boczne kanały w ciele: w głowie, ramionach i nogach. Ponadto kształtuje on czakrę wielkiej szczęśliwości (mahasukha czakra, decien khorlo བདེ་ཆེན་འཁོར་ལོ་) na szczycie głowy z 32 odgałęzieniami oraz czakrę przyjemności (sambhoga czakra, longcie khorlo ལོངས་སྤྱོད་འཁོར་ལོ་).
  5. W piątym miesiącu z sog lung powstaje wiatr równy ogniowi (me njam gji lung མེ་མཉམ་གྱི་རླུང་) Rozwija on wewnętrzne organy: płuca, serce, jelita itd. Tworzy także w ciele stawy kości.
  6. W szóstym miesiącu z sog lung wyłania się wiatr nagów (lu-i lung ཀླུའི་རླུང་) i sprawia, że powstają kanały obu oczu i zdolność widzenia.
  7. W siódmym miesiącu z sog lung powstaje wiatr żółwia (rybal gji lung རུས་སྦལ་གྱི་རླུང་), który tworzy kanały w obu uszach, dzięki czemu powstaje zdolność słyszenia.
  8. W ósmym miesiącu powstaje wiatr jaszczurki (tsang pai lung རྩངས་པའི་རླུང་), który sprawia, że powstają kanały przewodów nosowych, dzięki czemu powstaje zdolność odczuwania zapachów.
  9. W dziewiątym miesiącu powstaje wiatr boskiego dawania (lha dzin gji lung ལྷ་སྦྱིན་གྱི་རླུང་), który sprawia, że powstają kanały języka, dzięki czemu powstaje zdolność odczuwania smaków. Ciało jest już w pełni ukształtowane i gotowe do narodzin. Od wiatrów matki zależy (a szczególnie od jej wiatru usuwającego w dół) kiedy dziecko się urodzi. Dziecko może już teraz doświadczać radości i smutku.
  10. W dziesiątym miesiącu powstaje wiatr króla bóstw bogactwa (norlha gjal gji lung ནོར་ལྷ་རྒྱལ་གྱི་རླུང་), który intensyfikuje i dopełnia odczucia ciała.

Gdy rodzimy się, ciało ma już rozwinięte po 24 tysiące odgałęzień z kanałów bocznych z każdego z trzech głównych kanałów (centralny + 2 boczne), czyli razem 72 tys. kanałów.

Oczywiście mowa tu miesiącach liczonych według cykli księżyca. Są one krótsze od słonecznych. Stąd mowa o dziesięciu miesiącach, a nie o dziewięciu.