Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Siastra o rozróżnieniu świadomości i pierwotnych mądrości

Pokłon wszystkim Buddom i Bodhisattwom! Ponieważ medytacja w pełni oparta jest na słuchaniu   i rozważaniu, dlatego przebywając na odosobnieniu ukażę […]

Dlaczego praktyka Dharmy nie przynosi rezultatów?

Oto słowa wybitnego Lamy Khencien Thrangu Rinpoczego – krótkie i proste, a jednak niezwykle wnikliwe trafiające w sedno problemu: Wielu […]

Fundusz odosobnieniony w Grabniku

W naszej drogocennej Linii Praktyk naucza się, że ten kto medytuje i ten, kto mu to umożliwia, osiągają taki sam pożytek i razem osiągnął Przebudzenie. )…) Skoro więc sam nie mam okazji, by poświęcić się medytacji w odosobnieniu, to po prostu cieszę się, że inni mogą to robić i na ile mogę, wspieram ich. (…) ostatnio postanowiłem dodatkowo, że będę przeznaczać część swojej emerytury bezpośrednio na koszty odosobnień medytacyjnych (…) kilkoro przyjaciół postanowiło do mnie dołączyć. Tak powstał pomysł stworzenia „funduszu odosobnieniowego” i poinformowania o nim, aby ci, którzy mają podobne życzenie, także mieli szansę bezpośredniego wspierania praktykujących w Grabniku.

Zrozumienie pustki a praktyka współczucia

Wykład z Poznania. Listopad 2023 rok. Wideo dostępne na YouTube i Spotify

Co wybrać? Praktykę w grupie czy samotnie?

Wykład z Krakowa. Grudzień 2023 rok. Wideo dostępne na YouTube i Spotify

Uwagi o praktyce wadżrajany

Pierwszy z wykładów przeprowadzonych w Krakowie, w październiku 2022 roku, mówi ogólnie miejscu wadżrajany w kontekście ogólnych nauk buddyjskich. Kolejne […]

Siedem gałęzi duchowej praktyki

„Siedem gałęzi duchowej praktyki” znanych jest też często po polsku pod nazwą „Siedmioczęściowa modlitwa”. Praktyka ta stanowi niezwykle szybką i […]

O praktyce uważności

Cykl ośmiu wykładów przeprowadzonych w czasie weekendowego seminarium w Centrum Buddyjskim w Grabniku w dniach 14-15 stycznia 2023 roku.

Nauki o bardo

Cykl video-wykładów o procesie umierania i bardo po śmierci

Sutra skruchy – treść i omówienie

Tę niezwykle ważną w tradycji mahajany sutrę omówiłem podczas seminarium w Grabniku. Poniżej linki do wykładów na YouYube oraz na […]

9 kwietnia 2019
Tsa-lung-thigle i jak tworzy się ciało

Po tym, gdy świadomość łączy się z białym elementem od ojca i czerwonym elementem od matki:

  1. Przez pierwsze 29 dni wiatr siły życiowej (sanskr. prana waju, tyb. sog lung སྲོག་ཆེན་པོའི་རླུང་) rozdziela te elementy, a pomiędzy nimi tworzy się centralny kanał (sanskr: avadhuti, tyb: tsa uma རྩ་དབུ་མ་)
  2. W drugim miesiącu z sog lung powstaje wiatr usuwający w dół (thur sel gji lung ཐུར་སེལ་གྱི་རླུང་) W oparciu o niego powstaje czakra emanacji (nirmana czakra, trylpei khorlo སྤྲུལ་པའི་འཁོར་ལོ་)་w pępku z 64 odgałęzieniami oraz czakra ochraniająca szczęśliwość (sukhapala czakra, de kjong khor lo བདེ་སྐྱོང་འཁོར་ལོ་) w intymnym miejscu z 32 odgałęzieniami.
  3. W trzecim miesiącu z sog lung powstaje wiatr płynący do góry (gjen gju ji lung གྱེན་རྒྱུ་ཡི་རླུང་). Jego funkcją jest kształtowanie członków ciała, kształtuje głowę, ramiona i nogi.
  4. W czwartym miesiącu z sog lung powstaje wszechprzenikający wiatr (kynkjab dzie kji lung ཀུན་ཀྱབ་བྱེད་ཀྱི་རླུང་) Kształtuje on kanały boczne (sanskr.: rasana, tyb: roma རོ་མ་ oraz sanskr.: lalana, tyb: kjangma  རྐྱང་མ་). Kynkjab dzie kji lung sprawia, że pojawiają się wszystkie boczne kanały w ciele: w głowie, ramionach i nogach. Ponadto kształtuje on czakrę wielkiej szczęśliwości (mahasukha czakra, decien khorlo བདེ་ཆེན་འཁོར་ལོ་) na szczycie głowy z 32 odgałęzieniami oraz czakrę przyjemności (sambhoga czakra, longcie khorlo ལོངས་སྤྱོད་འཁོར་ལོ་).
  5. W piątym miesiącu z sog lung powstaje wiatr równy ogniowi (me njam gji lung མེ་མཉམ་གྱི་རླུང་) Rozwija on wewnętrzne organy: płuca, serce, jelita itd. Tworzy także w ciele stawy kości.
  6. W szóstym miesiącu z sog lung wyłania się wiatr nagów (lu-i lung ཀླུའི་རླུང་) i sprawia, że powstają kanały obu oczu i zdolność widzenia.
  7. W siódmym miesiącu z sog lung powstaje wiatr żółwia (rybal gji lung རུས་སྦལ་གྱི་རླུང་), który tworzy kanały w obu uszach, dzięki czemu powstaje zdolność słyszenia.
  8. W ósmym miesiącu powstaje wiatr jaszczurki (tsang pai lung རྩངས་པའི་རླུང་), który sprawia, że powstają kanały przewodów nosowych, dzięki czemu powstaje zdolność odczuwania zapachów.
  9. W dziewiątym miesiącu powstaje wiatr boskiego dawania (lha dzin gji lung ལྷ་སྦྱིན་གྱི་རླུང་), który sprawia, że powstają kanały języka, dzięki czemu powstaje zdolność odczuwania smaków. Ciało jest już w pełni ukształtowane i gotowe do narodzin. Od wiatrów matki zależy (a szczególnie od jej wiatru usuwającego w dół) kiedy dziecko się urodzi. Dziecko może już teraz doświadczać radości i smutku.
  10. W dziesiątym miesiącu powstaje wiatr króla bóstw bogactwa (norlha gjal gji lung ནོར་ལྷ་རྒྱལ་གྱི་རླུང་), który intensyfikuje i dopełnia odczucia ciała.

Gdy rodzimy się, ciało ma już rozwinięte po 24 tysiące odgałęzień z kanałów bocznych z każdego z trzech głównych kanałów (centralny + 2 boczne), czyli razem 72 tys. kanałów.

Oczywiście mowa tu miesiącach liczonych według cykli księżyca. Są one krótsze od słonecznych. Stąd mowa o dziesięciu miesiącach, a nie o dziewięciu.