Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Guru Joga XVI Karmapy – tekst praktyki i objaśnienia

W 2001 roku moja żona – Agnieszka – spisała, zredagowała i złożyła broszurkę z wykładu, jaki przeprowadziłem w połowie lat […]

Krótkie objaśnienie guru jogi Siedemnastego Karmapy

Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta.            Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca            […]

Wadżra pieśń ułożona przez Sangje Njenpę Rinpocze

Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]

Przyjmowanie Schronienia

Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]

Duma – definicja i klasyfikacje

W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]

Podstawy języka tybetańskiego

W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]

Pięć punktów mahamudry – pieśń Dzie Drikungpy.

༄༅།     ཕྱག་རྒྱ་ཆེན་པོ་ལྔ་ལྡན་རྟོགས་པའི་མགུར། ciakgja cienpo nga den tokpej gur Pięć punktów mahamudry – pieśń urzeczywistnienia. དཔལ་ཕག་མོ་གྲུ་པའི་ཞབས་ལ་འདུད། pal phagmo drupej sziab la […]

12 ogniw współzależnego powstawania

Po tybetańsku: tendrel jenlak ciu nji   རྟེན་འབྲེལ་ཡན་ལག་བཅུ་གཉིས་ W sanskrycie: dvādaśāṅga-pratītyasamutpāda

„Sutra serca” – cykl wykładów na YouTube

Nowy cykl wykładów na YouTube. Będzie to objaśnianie Sutry Pradżniaparamity, zwanej powszechnie „Sutra serca”. Dużo więc czasu poświęcę na rozważania […]

Pochówek w buddyzmie

W związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych jedna z oficjalnych instytucji przygotowuje publikację prezentującą podejście różnych wyznań do kwestii pochówku […]

12 kwietnia 2019
8 właściwości doskonale czystej wody

ཆུ་ཡན་ལག་བརྒྱད་ལྡན་ནི།

Kto był w Indiach, wie pewnie, jak wyglądają błotniste, nagrzane tropikalnym słońcem sadzawki czy mętna woda rzek. Nie przynoszą te wody ulgi ani gardłu, ani żołądkowi, ani też nie dają ochłody w skwarze południowego słońca. Woda o 8 właściwościach była pewnie w starożytnych Indiach szczytem marzeń. Opisuje się, że taką wodę mają bogowie w niebach, taką wodę mają nagowie żyjący wokół góry Meru. Woda w Czystej Kainie Sukhawati (tyb. Dełacien) też ma takie cechy.

Również w praktyce przyjęcia Schronienia wyobrażamy sobie, że Drzewo Schronienia wyrasta z jeziora, którego woda posiada owych 8 właściwości:

  • chłodna བསིལ་བ་
  • słodka, smaczna ཞིམ་པ་
  • lekka ཡང་བ་ przypuszczalnie w znaczeniu nie kleistej, ale też nie ciążącej na żołądku
  • miękka འཇམ་པ་ czyli przyjemna w dotyku
  • klarowna, czysta དྭངས་པ་
  • bezwonna དྲི་མ་མེད་པ་
  • po wypiciu przyjemna dla żołądka འཐུང་ན་ལྟོ་བར་འཇམ་པ་
  • dla gardła jest oczyszczająca i przyjemna མགྲིན་པ་སང་དང་བདེ་བ་