Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Guru Joga XVI Karmapy – tekst praktyki i objaśnienia

W 2001 roku moja żona – Agnieszka – spisała, zredagowała i złożyła broszurkę z wykładu, jaki przeprowadziłem w połowie lat […]

Krótkie objaśnienie guru jogi Siedemnastego Karmapy

Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta.            Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca            […]

Wadżra pieśń ułożona przez Sangje Njenpę Rinpocze

Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]

Przyjmowanie Schronienia

Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]

Duma – definicja i klasyfikacje

W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]

Podstawy języka tybetańskiego

W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]

Pięć punktów mahamudry – pieśń Dzie Drikungpy.

༄༅།     ཕྱག་རྒྱ་ཆེན་པོ་ལྔ་ལྡན་རྟོགས་པའི་མགུར། ciakgja cienpo nga den tokpej gur Pięć punktów mahamudry – pieśń urzeczywistnienia. དཔལ་ཕག་མོ་གྲུ་པའི་ཞབས་ལ་འདུད། pal phagmo drupej sziab la […]

12 ogniw współzależnego powstawania

Po tybetańsku: tendrel jenlak ciu nji   རྟེན་འབྲེལ་ཡན་ལག་བཅུ་གཉིས་ W sanskrycie: dvādaśāṅga-pratītyasamutpāda

„Sutra serca” – cykl wykładów na YouTube

Nowy cykl wykładów na YouTube. Będzie to objaśnianie Sutry Pradżniaparamity, zwanej powszechnie „Sutra serca”. Dużo więc czasu poświęcę na rozważania […]

Pochówek w buddyzmie

W związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych jedna z oficjalnych instytucji przygotowuje publikację prezentującą podejście różnych wyznań do kwestii pochówku […]

22 września 2021
Krótkie objaśnienie guru jogi Siedemnastego Karmapy

Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy

Najpierw Schronienie i bodhiczitta.           

Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca                       

znajduje się rdzenny Lama Ogjen Dordże Czang.

Ma wszystkie ozdoby, trzyma wadżrę i dzwonek, nogi ma skrzyżowane.                  

Ucieleśnienie wszystkich lamów – Buddo Karmapo           

ukaż siddhi mahamudry!               

Ucieleśnienie wszystkich Jidamów, najwyższa Wadżro Mocy                  

obdarz mnie właśnie teraz zwykłymi i najwyższymi siddhi!                      

Ucieleśnienie wszystkich Strażników Dharmy, Ogjen Dordże Czang                     

bezwysiłkowo i spontanicznie spełnij cztery rodzaje aktywności!             

Klejnocie Spełniający Życzenia, ucieleśnienie wszystkich [trzech Korzeni]                     

przenieś na mnie wielką moc Twych oświeconych intencji.                  

Obdarz mnie urzeczywistnieniem stanu Buddy w jednym życiu.            

Spoczywając w nierozdzielności umysłu Lamy z własnym umysłem [powtarzaj]:                                              

KARMAPA CIENNO

– licz i gromadź. Po czym             

Lama rozpuszcza się w światło i stapia się nieoddzielnie z moim umysłem.                   

Oby dzięki tej zasłudze wszystkie istoty szybko urzeczywistniły cztery Kaje.                  

Ta krótka guru joga Buddy Karmapy, praktyka niosąca błogosławieństwo, została ułożona przez tego, który nosi imię Tenga Tulku.


Zwięzłe objaśnienie krótkiej guru jogi napisane przez Kjabdzie Tenga Rinpoczego

Ponad naszą głową, w zwykłej postaci, znajduje się tysiącpłatkowy biały lotos, na którym spoczywa słońce i księżyc. Na nich zasiada nasz Rdzenny Lama, Karmapa Ogjen Trinle Dordże, przejawiający się jako ciemnoniebieski Dharmakaja Wadżradhara. Ma jedną twarz, w skrzyżowanych na piersi rękach trzyma wadżrę i dzwonek. Medytujemy, że nosi wszystkie ozdoby i siedzi z nogami ułożonymi w pozycji wadżry.

Rozumiejąc, że ucieleśnia On wszystkich Lamów, od których otrzymaliśmy abhiszeki, lungi, ustne instrukcje oraz głębokie osobiste pouczenia – tych wszystkich, z którymi mamy dharmiczne więzi – modlimy się z oddaniem: „Udziel mnie i wszystkim istotom najwyższych siddhi mahamudry!”.

Rozumiejąc, że ucieleśnia On również zgromadzenie wszystkich Jidamów czterech wielkich klas tantry, modlimy się z oddaniem: „Udziel mnie i wszystkim istotom zwykłych i najwyższych siddhi!”.

Rozumiejąc, że uosabia On także Strażników Dharmy, takich jak wspaniały Opiekun Mądrości Bernagcien, Matka Palden Lhamo oraz wszyscy Strażnicy i Strażniczki Nauk, modlimy się z oddaniem: „Udziel mnie i wszystkim istotom siddhi czterech aktywności!”. Pogrążmy się niepodzielnie w modlitwie.

I dalej módlmy się: „Jesteś jak klejnot spełniający życzenia, będący ucieleśnieniem wszystkich Lamów, Jidamów, Daków, Dakiń i Strażników Dharmy – esencją Potrójnego Schronienia. Proszę, udziel błogosławieństwa mnie i wszystkim istotom, by w naszych umysłach narodziła się moc urzeczywistnienia mahamudry i obyśmy jeszcze w tym życiu osiągnęli Stan Buddy!”. Pogrążmy się bez reszty w modlitwie.

Na koniec Przebudzony Umysł Rdzennego Lamy – Buddy Karmapy – i nasz umysł stają się nieoddzielne i w niewymuszony sposób spoczywamy w Prawdziwej Naturze. Modlimy się dalej słowami „Karmapa kjenno”. Gdy skończymy już je powtarzać, medytujemy, że Rdzenny Lama, Budda Karmapa, który zasiada nad naszą głową, rozpuszcza się w światło i łączy nieoddzielnie z naszym umysłem.

Zasługę z tej praktyki guru jogi dedykujemy wszystkim istotom, tak niezliczonym, jak nieskończona jest przestrzeń, aby uwolniły się od przyczyn cierpienia w samsarze i jak najszybciej osiągnęły stan czterech Kaji.


To zwięzłe objaśnienie krótkiej guru jogi – ułożonej za zgodą i z błogosławieństwem Buddy Karmapy – ja, noszący imię Bencien Tenga Tulku, napisałem na prośbę kilku uczniów.

Tłumaczenie polskie: Lama Rinczen