Pierwszy z wykładów przeprowadzonych w Krakowie, w październiku 2022 roku, mówi ogólnie miejscu wadżrajany w kontekście ogólnych nauk buddyjskich. Kolejne […]
„Siedem gałęzi duchowej praktyki” znanych jest też często po polsku pod nazwą „Siedmioczęściowa modlitwa”. Praktyka ta stanowi niezwykle szybką i […]
Cykl ośmiu wykładów przeprowadzonych w czasie weekendowego seminarium w Centrum Buddyjskim w Grabniku w dniach 14-15 stycznia 2023 roku.
Cykl video-wykładów o procesie umierania i bardo po śmierci
Tę niezwykle ważną w tradycji mahajany sutrę omówiłem podczas seminarium w Grabniku. Poniżej linki do wykładów na YouYube oraz na […]
Sangje Njenpa Rinpocze We wszystkich klasztorach Karma Kagju od rana składa się dziś ceremonialne ofiary z herbaty i ryżu, zjada […]
Cykl wykładów na YouTube. Jest to zapis weekendowego seminarium, które miało miejsce w Grabniku w dniach 28-29 maja 2022 roku.
Cykl wykładów video, udostępnionych na YouTube, przedstawiających dzieło Niezrównanego Gampopy. „Ozdoba Wyzwolenia” jest jednym z tekstów o najbardziej fundamentalnym znaczeniu […]
Na YouTube można obejrzeć szereg moich wykładów na wybrane tematy:
W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi) གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]
Przygotowanie
Kiedy siadamy do medytacji, przede wszystkim staramy się, aby było nam wygodnie. Zwykle zaleca się usiąść na ziemi, w siadzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami. Taka pozycja sprzyja zachowaniu jasności umysłu, ale gdyby sprawiała nam trudność, to z powodzeniem można w trakcie tego ćwiczenia siedzieć także na krześle. Najważniejsze, aby kręgosłup był wyprostowany. Lepiej nie przyjmować pozycji leżącej czy półleżącej, która powoduje popadanie w zbytni relaks i ospałość.
Właściwa medytacja
Rozpoczynając medytację, najpierw wyrażamy w myślach szczere życzenie:
Oby wszystkie istoty, które są przede mną były szczęśliwe.
I pozwalamy, aby to pragnienie rozprzestrzeniło się na wszystkich, którzy znajdują się wszędzie przed nami – aż do bezkresnej dali. Życzymy im zarówno doczesnego szczęścia, wolności od wszelkich udręk, spełnienia wszystkich dobrych pragnień i aspiracji, jak i ostatecznego szczęścia Przebudzenia. Podtrzymujemy w sobie tę myśl tak długo, jak długo nie stanie się to nużące, dopóki nie poczujemy, że zbliża się rozproszenie. W miarę możliwości staramy się wzbudzać w sobie jak najszczersze pragnienie szczęścia dla wszystkich, bez rozróżniania na bliskich, wrogów i istoty nam obojętne. Każdy tak samo chce być szczęśliwy i każdemu życzmy tego jednakowo. Nawet jeśli nie potrafimy wzbudzić w sobie całkiem szczerego, poruszającego serce pragnienia szczęścia dla innych i musimy nieco sztucznie wytwarzać w sobie taką myśl, to i tak ćwiczenie takie ma bardzo głęboki sens i przynosi dobre rezultaty.
Gdy czujemy, że myślenie o wszystkich tych, którzy są przed nami, już nas znużyło (czasem może to być po parunastu sekundach, a czasem po paru minutach, i nie należy kierować się tu zegarkiem, ale wewnętrznym poczuciem, na ile faktycznie jesteśmy w stanie utrzymać koncentrację), wtedy myślimy:
Oby wszystkie istoty, które są po mojej prawej stronie, były szczęśliwe.
I w podobny sposób kierujemy dobre życzenia w tę stronę.
Po pewnym czasie myślimy:
Oby wszystkie istoty, które są z tyłu za mną, były szczęśliwe.
Kolejno:
Oby wszystkie istoty, które są na lewo ode mnie, były szczęśliwe.
Następnie przechodzimy przez pośrednie kierunki, myśląc o wszystkich istotach, które się tam znajdują:
z przodu po lewej
z tyłu po lewej
z tyłu po prawej
z przodu po prawej
W końcu myślimy o wszystkich, którzy znajdują się powyżej, i na końcu poniżej nas samych.
Kiedy już przejdziemy przez wszystkie dziesięć kierunków (4 główne, 4 pośrednie, zenit i nadir), na koniec myślimy:
Oby wszystkie istoty zawsze i wszędzie były szczęśliwe.
I próbujemy przez jakiś czas pozostawić umysł w stanie, w którym nasze dobre życzenia wypełniają przestrzeń we wszystkich kierunkach.
Zakończenie
Kończąc medytację i przechodząc do codziennych aktywności staramy się utrzymać ten stan umysłu tak dobrze, jak tylko potrafimy.
Tę krótką medytację można wykonywać nawet kilka razy dziennie, przynosi ona bowiem ogromny pożytek.