Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Wrzuciłem ostatnio nowe fotki do galerii:

podróż z Tengą Rinpocze do Tybetu we wrześniu 2005 podróż do Wietnamu w maju 2019 roku podróż na Syberię w […]

Nepal 2000 – notatki z podróży

Znalazłem stare zapiski na swoim dysku. Sporo czasu od tamtej podróży upłynęło i dużo się zmieniło i w świecie, który […]

Kilka słów o trzech Obrotach Kołem Dharmy, czyli trzech cyklach Nauk Buddy.

25-06-2019 zmiany redakcyjne w ostatnich akapitach każdego z trzech pierwszych rozdziałów Pierwszy Obrót Kołem Dharmy Pierwszy raz Budda Siakjamuni nauczał […]

Konferencja Zespołu Tłumaczy Bencien Arja Tara

Pierwsza konferencja tłumaczy w Grabniku miała miejsce w maju 2009 roku. Spotkaliśmy się wówczas w gronie  tłumaczy i edytorów tekstów, […]

Dordże Sempa a Rodziny Mandali

Jeden z przyjaciół zadał mi ostatnio pytanie: „Czytałem sobie o Dhjani Buddach i naszło mnie pytanie, kim jest właściwie Dordże […]

Co oznacza słowo Budda?

Sanskryckie słowo Budda (w tym samym znaczeniu jest używane także w języku pali), będące zbitką bud-dha, pochodzi od rdzenia budh, […]

8 właściwości doskonale czystej wody

ཆུ་ཡན་ལག་བརྒྱད་ལྡན་ནི། Kto był w Indiach, wie pewnie, jak wyglądają błotniste, nagrzane tropikalnym słońcem sadzawki czy mętna woda rzek. Nie przynoszą […]

Cztery dharmy Gampopy

Tekst ten jest wyciągiem ze „Stu tysięcy nauk Gampopy” [rje dwags po rin po chei bka’ ‚bum]. Są to więc […]

Tsa-lung-thigle i jak tworzy się ciało

Po tym, gdy świadomość łączy się z białym elementem od ojca i czerwonym elementem od matki: Przez pierwsze 29 dni […]

Sześć rodzajów bardo:

1. སྐྱེས་གནས་བར་དོ་   kje ne bardo    bardo miejsca narodzin 2. རྨི་ལམ་བར་དོ་   milam bardo bardo śnienia 3. བསམ་གཏན་བར་དོ་    […]

9 kwietnia 2019
Medytacja wysyłania dobrych życzeń.


Przygotowanie

Kiedy siadamy do medytacji, przede wszystkim staramy się, aby było nam wygodnie. Zwykle zaleca się usiąść na ziemi, w siadzie skrzyżnym z wyprostowanymi plecami. Taka pozycja sprzyja zachowaniu jasności umysłu, ale gdyby sprawiała nam trudność, to z powodzeniem można w trakcie tego ćwiczenia siedzieć także na krześle. Najważniejsze, aby kręgosłup był wyprostowany. Lepiej nie przyjmować pozycji leżącej czy półleżącej, która powoduje popadanie w zbytni relaks i ospałość.

Właściwa medytacja

Rozpoczynając medytację, najpierw wyrażamy w myślach szczere życzenie:

Oby wszystkie istoty, które są przede mną były szczęśliwe.

I pozwalamy, aby to pragnienie rozprzestrzeniło się na wszystkich, którzy znajdują się wszędzie przed nami – aż do bezkresnej dali. Życzymy im zarówno doczesnego szczęścia, wolności od wszelkich udręk, spełnienia wszystkich dobrych pragnień i aspiracji, jak i ostatecznego szczęścia Przebudzenia. Podtrzymujemy w sobie tę myśl tak długo, jak długo nie stanie się to nużące, dopóki nie poczujemy, że zbliża się rozproszenie. W miarę możliwości staramy się wzbudzać w sobie jak najszczersze pragnienie szczęścia dla wszystkich, bez rozróżniania na bliskich, wrogów i istoty nam obojętne. Każdy tak samo chce być szczęśliwy i każdemu życzmy tego jednakowo. Nawet jeśli nie potrafimy wzbudzić w sobie całkiem szczerego, poruszającego serce pragnienia szczęścia dla innych i musimy nieco sztucznie wytwarzać w sobie taką myśl, to i tak ćwiczenie takie ma bardzo głęboki sens i przynosi dobre rezultaty.

Gdy czujemy, że myślenie o wszystkich tych, którzy są przed nami, już nas znużyło (czasem może to być po parunastu sekundach, a czasem po paru minutach, i nie należy kierować się tu zegarkiem, ale wewnętrznym poczuciem, na ile faktycznie jesteśmy w stanie utrzymać koncentrację), wtedy myślimy:

Oby wszystkie istoty, które są po mojej prawej stronie, były szczęśliwe.

I w podobny sposób kierujemy dobre życzenia w tę stronę.

Po pewnym czasie myślimy:

Oby wszystkie istoty, które są z tyłu za mną, były szczęśliwe.

Kolejno:

Oby wszystkie istoty, które są na lewo ode mnie, były szczęśliwe.

Następnie przechodzimy przez pośrednie kierunki, myśląc o wszystkich istotach, które się tam znajdują:

z przodu po lewej

z tyłu po lewej

z tyłu po prawej

z przodu po prawej

W końcu myślimy o wszystkich, którzy znajdują się powyżej, i na końcu poniżej nas samych.

Kiedy już przejdziemy przez wszystkie dziesięć kierunków (4 główne, 4 pośrednie, zenit i nadir), na koniec myślimy:

Oby wszystkie istoty zawsze i wszędzie były szczęśliwe.

I próbujemy przez jakiś czas pozostawić umysł w stanie, w którym nasze dobre życzenia wypełniają przestrzeń we wszystkich kierunkach.

Zakończenie

Kończąc medytację i przechodząc do codziennych aktywności staramy się utrzymać ten stan umysłu tak dobrze, jak tylko potrafimy.

Tę krótką medytację można wykonywać nawet kilka razy dziennie, przynosi ona bowiem ogromny pożytek.