W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi) གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]
Jako dodatkowy element do rozważań na ten temat może posłużyć fragment dokumentu „Nasze wartości, wizja, zadania i cele” Europejskiej Unii […]
Mam nadzieję, że zamieszczenie skanu tego starego artykułu nie łamie niczyich praw autorskich, a jest raczej zareklamowaniem tego dobrze i […]
Oto wyjaśnienie słowa mantra, jakie znajdujemy w tekstach tantr. Ukazuje ono ostateczne znaczenie mantry, czy też to, co mantra oznacza […]
W 2001 roku moja żona – Agnieszka – spisała, zredagowała i złożyła broszurkę z wykładu, jaki przeprowadziłem w połowie lat […]
Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta. Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca […]
Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]
Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]
W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]
W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]
OSIEM POMYŚLNYCH SYMBOLI, tyb. taszi tak gje བཀྲ་ཤིས་རྟགས་བརྒྱད་
Osiem symboli, reprezentujących różne części doskonałego ciała Buddy. Uważa się, że ofiarowanie ich jest szczególnie pomyślne, gdyż stwarza dobrze wróżebne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry „tendrel” རྟན་འབྲེལ་) – przybliża chwilę, kiedy my sami osiągniemy doskonałe ciało Buddy, obdarzone takimi samymi cechami. Ofiarowuje się je zwykle wraz z ośmioma pomyślnymi substancjami i siedmioma królewskimi atrybutami.
Osiem pomyślnych symboli to:
baldachim གདུགས་མཆོག okrągły niczym głowa Buddy
złote ryby གསེར་ཉ་ symbolizujące kształt oczu Buddy
lotos པདྨ་ , giętki, doskonały, smukły niczym język i wymowa Buddy
waza བུམ་པ་, która wyobraża gardło Buddy, źródło prawdziwej, usuwającej cierpienia samsary i przynoszącej szczęście Dharmy
niekończący się węzeł དཔལ་བེའུ་, symbol wszechwiedzącego, niczym nie ograniczonego serca-umysłu Buddy;
chorągiew zwycięstwa རྒྱལ་མཚན་, wyobrażająca piękno i doskonałe proporcje ciała Buddy
biała koncha དུང་དཀར་, słynąca z donośnego dźwięku – symbol mowy Buddy, która jest zawsze odpowiednio głośna i melodyjna;
koło འཁོར་ལོ་ – znak zdobiący podeszwy stóp Buddy, symbol obracania Kołem Dharmy, które niesie Wyzwolenie wszystkim czującym istoto
OSIEM POMYŚLNYCH SUBSTANCJI, tyb.: taszi dze gje བཀྲ་ཤིས་རྫས་བརྒྱད་
Osiem substancji, związanych z ważnymi wydarzeniami z życia Buddy Siakjamuniego. Uważa się, że ofiarowanie ich jest szczególnie pomyślne, gdyż stwarza dobrze wróżebne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry „tendrel” རྟན་འབྲེལ་) – przybliża chwilę, kiedy my sami zostaniemy historycznym Buddą i otrzymamy podobne dary. Ofiarowuje się je zwykle wraz z siedmioma królewskimi atrybutami i ośmioma pomyślnymi symbolami.
Osiem pomyślnych substancji to:
ziarno gorczycy ཡུངས་དཀར་ – ósmego z piętnastu dni ukazywania cudów Budda nawrócił sześciu przywódców bramińskich religii wraz z ich uczniami, a Bodhisattwa Wadżrapani ofiarował mu białe ziarno gorczycy
trawa durła རྩྭ་དུར་བ་ – sprzedawca Taszi podarował ją Buddzie w drodze do Bodh Gai. Budda zasiadł na wiązce tej trawy pod drzewem Bodhi, gdzie osiągnął pełne przebudzenie
cynober ལི་ཁྲི་ – gdy Budda był bliski pełnego Przebudzenia, ukazał mu się Mara, który szydził i wyrażał wątpliwości co do jego Oświecenia. Budda wezwał na świadka Boginię Ziemi, która ofiarowała mu cynober, jaskrawoczerwony proszek, świadcząc o jego Przebudzeniu
gi-łang གི་ཝང་ – medyczna substancja z woreczka żółciowego słonia. Zazdroszczący Buddzie Devadatta próbował go zabić przy pomocy słonia. Budda uspokoił zwierzę, które pokłoniło się przed nim i ofiarowało mu swe ciało
jogurt ཞོ་ – po sześciu latach praktykowania ascezy, aby ukazać, że nie tędy wiedzie ścieżka do pełnego Przebudzenia, Budda przyjął od pewnej kobiety jogurt i po zjedzeniu go zaczął lśnić oślepiającym blaskiem
lustro མེ་ལོང་ – po zjedzeniu jogurtu Buddę otoczył blask, a bogini formy ofiarowała mu zwierciadło, żeby zobaczył swój majestat i chwałę
owoc bilła ཤིང་ཏོག་བིལ་བ་ – kiedy Budda opuścił ojcowski pałac, zaczął medytować pod drzewem, którego bogini ofiarowała mu ów owoc na znak osiągnięcia przezeń doskonałego stanu spokojnego spoczywania (sanskr. siamatha)
pomyślna koncha དུང་དཀར་གཡས་འཁྱིལ་ – po osiągnięciu pełnego Przebudzenia Budda przez czterdzieści dziewięć dni pozostawał w samadhi. Potem pojawił się bóg Indra, który ofiarował mu skręconą w prawo muszlę i poprosił o nauczanie
SIEDEM KRÓLEWSKICH ATRYBUTÓW, tyb. gjal si nam dyn རྒྱལ་སྲིད་རྣམ་བདུན་ Są własnością Czakrawartina, który – mając boskie pochodzenie – we wczesnym okresie zaludniania wszechświata sprawuje królewską władzę nad całym światem. Czakrawartin jest Bodhisattwą o niezwykle wielkim nagromadzeniu duchowych zasług. Symboliczne ofiarowywanie jego atrybutów obiektom Schronienia stwarza dobrze wróżebne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry „tendrel” རྟན་འབྲེལ་) – staje się przyczyną nagromadzenia przez nas wielkiej ilości zasługi. Siedem królewskich atrybutów ofiarowuje się zwykle wraz z ośmioma pomyślnymi substancjami i ośmioma pomyślnymi symbolami.
Atrybutami tymi są:
Drogocenne koło འཁོར་ལོ་ – tysiącszprychowe złote koło, które zjawia się zawsze tam, gdzie ma przybyć Czakrawartin i wieści jego nadejście. Owo koło zapewnia Czakrawartinowi zwycięstwo w boju. Stanowi ono odpowiednik pradżni, dzięki której praktykujący pokonuje emocjonalne splamienia
Drogocenny klejnot ནོར་བུ་, który spełnia wszelkie wypowiedziane w jego obecności życzenia. Stanowi symbol wiary, fundamentu wszystkich innych dobrych właściwości
Drogocenna królowa བཙུན་མོ་ , mądra i piękna, będąca doskonałym wsparciem dla swego małżonka – symbol nierozproszonej medytacji, samadhi, podstawy pradżni, zapewniającej jej stałość, spokój i skuteczność
Drogocenny minister བློན་པོ་ , odgadujący i spełniający wszystkie zamierzenia władcy, zanim ten zdąży je nawet wypowiedzieć. Wyobraża on radość, na przykład „pełną radość” osiągnięcia pierwszego poziomu Bodhisattwy. Minister udziela też władcy mądrych rad, a więc przyczynia się do radości
Drogocenny słoń གླང་པོ་ – biały słoń o sześciu kłach, jako niezwykle spokojne i łagodne zwierzę jest symbolem uważności. Uważność pozwala okiełznać umysł, gdyż za jej sprawą wiemy, co się w nim dzieje
Drogocenny koń རྟ་མཆོག , przepiękny, o barwie jak szyja pawia, jest wierzchowcem Czakrawartina. Stanowi odpowiednik pilności. Drogocenny wierzchowiec w jednej chwili niesie władcę wszędzie tam, gdzie pragnie się on znaleźć. Pilność pomaga Bodhisattwie rozwijać właściwości samadhi i pradżni, eliminując splamienia
Drogocenny generał དམག་དཔོན་ jest tak potężny, że nikt nawet nie myśli o próbie konfrontacji z nim i nie planuje wojny. Odpowiada on bezstronności, wolności od przywiązania i niechęci, która pokonuje splamienia, niczym kładący kres wojnie generał
Informacje zebrałem z różnych źródeł. Może kiedyś poszerzę te opisy. Można sporo na ten temat wyczytać w Księdze Mynlamu, w rozdziale o ofiarowaniu 8 symboli, 8 substancji i 7 atrybutów.
Fotografie zamieszczonych tu „tsakle”, czyli małych obrazków używanych podczas rytuałów, pochodzą ze zbiorów Kjabdzie Tengi Rinpocze.