Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Pytania i odpowiedzi

W połączeniu z cyklem wykładów o podstawach nauk buddyjskich, emitowanych na YouTube, pojawiły się także filmiki, w których odpowiadam na […]

Praktyka bodhiczitty aspiracji

Wyróżniamy dwa rodzaje praktyki rozwijania bodhiczitty:
1) praktyka bodhiczitty aspiracji,
2) praktyka bodhiczitty zastosowania.

Tenga Rinpocze: „Dełacien – Czysta Kraina Buddy Amitabhy”

Działo się to wiele, wiele kalp temu, w czasach historycznego Buddy, o imieniu Dzigten Łangciuk Gjalpo. Ówczesny jego służący, Ciekji […]

Jego Świątobliwość XVI Karmapa – nagrania audio

Dzięki uprzejmości Benny Gunno z Danii otrzymałem przed laty kilka nagrań z głosem Jego Świątobliwości XVI Karmapy Rangdziung Rigpi Dordże. […]

Nauki o Guru Jodze – cykl wykładów

Nauki o Guru Jodze – cykl wykładów

Wołając Lamę z daleka – pieśń V Szamarpy

Ponieważ jest to tekst niezwykle głęboki, piękny i inspirujący, pragnę podzielić się z tymi, którzy nie mieli okazji się z […]

Trzy główne punkty ścieżki – według nauk Dzie Tsongkhapy

Przedstawione tutaj zwrotki są wyciągiem z nieco dłuższego tekstu autorstwa wspaniałego Tsonkhapy. Są to nauki o trzech głównych punktach, które […]

Podstawy nauk buddyjskich – cykl wykładów

Wykłady w formie video. Linki do materiałów na You Tube.

WSPOMINAJĄC PARINIRWANĘ TENGI RINPOCZEGO

List Komitetu Klasztoru Bencien napisany zaraz po parinirwanie Kjabdzie Tengi Rinpocze, 30 marca 2012 roku: Odejście Kjabdzie Tengi Rinpoczego Jak […]

„Dziewięć Jan” – wykłady z trzech weekendów.

Wielu z nas ma obecnie więcej wolnego czasu niż zwykle. Otrzymałem zatem wiele próśb o umieszczenie więcej wykładów audio. Zaczniemy […]

9 kwietnia 2019
8 pomyślnych symboli, 8 pomyślnych substancji oraz 7 królewskich atrybutów

OSIEM POMYŚLNYCH SYMBOLI, tyb. taszi tak gje བཀྲ་ཤིས་རྟགས་བརྒྱད་
Osiem symboli, reprezentujących różne części doskonałego ciała Buddy. Uważa się, że ofiarowanie ich jest szczególnie pomyślne, gdyż stwarza dobrze wróżebne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry „tendrel” རྟན་འབྲེལ་) – przybliża chwilę, kiedy my sami osiągniemy doskonałe ciało Buddy, obdarzone takimi samymi cechami. Ofiarowuje się je zwykle wraz z ośmioma pomyślnymi substancjami i siedmioma królewskimi atrybutami.

Osiem pomyślnych symboli to:

baldachim གདུགས་མཆོག okrągły niczym głowa Buddy

złote ryby གསེར་ཉ་ symbolizujące kształt oczu Buddy

lotos པདྨ་ , giętki, doskonały, smukły niczym język i wymowa Buddy

waza བུམ་པ་, która wyobraża gardło Buddy, źródło prawdziwej, usuwającej cierpienia samsary i przynoszącej szczęście Dharmy

niekończący się węzeł དཔལ་བེའུ་, symbol wszechwiedzącego, niczym nie ograniczonego serca-umysłu Buddy;

chorągiew zwycięstwa རྒྱལ་མཚན་, wyobrażająca piękno i doskonałe proporcje ciała Buddy

biała koncha དུང་དཀར་, słynąca z donośnego dźwięku – symbol mowy Buddy, która jest zawsze odpowiednio głośna i melodyjna;

koło འཁོར་ལོ་ – znak zdobiący podeszwy stóp Buddy, symbol obracania Kołem Dharmy, które niesie Wyzwolenie wszystkim czującym istoto

OSIEM POMYŚLNYCH SUBSTANCJI, tyb.: taszi dze gje བཀྲ་ཤིས་རྫས་བརྒྱད་
Osiem substancji, związanych z ważnymi wydarzeniami z życia Buddy Siakjamuniego. Uważa się, że ofiarowanie ich jest szczególnie pomyślne, gdyż stwarza dobrze wróżebne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry „tendrel” རྟན་འབྲེལ་) – przybliża chwilę, kiedy my sami zostaniemy historycznym Buddą i otrzymamy podobne dary. Ofiarowuje się je zwykle wraz z siedmioma królewskimi atrybutami i ośmioma pomyślnymi symbolami.

Osiem pomyślnych substancji to:

ziarno gorczycy ཡུངས་དཀར་ – ósmego z piętnastu dni ukazywania cudów Budda nawrócił sześciu przywódców bramińskich religii wraz z ich uczniami, a Bodhisattwa Wadżrapani ofiarował mu białe ziarno gorczycy

trawa durła རྩྭ་དུར་བ་ – sprzedawca Taszi podarował ją Buddzie w drodze do Bodh Gai. Budda zasiadł na wiązce tej trawy pod drzewem Bodhi, gdzie osiągnął pełne przebudzenie

cynober ལི་ཁྲི་ – gdy Budda był bliski pełnego Przebudzenia, ukazał mu się Mara, który szydził i wyrażał wątpliwości co do jego Oświecenia. Budda wezwał na świadka Boginię Ziemi, która ofiarowała mu cynober, jaskrawoczerwony proszek, świadcząc o jego Przebudzeniu

gi-łang གི་ཝང་ – medyczna substancja z woreczka żółciowego słonia. Zazdroszczący Buddzie Devadatta próbował go zabić przy pomocy słonia. Budda uspokoił zwierzę, które pokłoniło się przed nim i ofiarowało mu swe ciało

jogurt ཞོ་ – po sześciu latach praktykowania ascezy, aby ukazać, że nie tędy wiedzie ścieżka do pełnego Przebudzenia, Budda przyjął od pewnej kobiety jogurt i po zjedzeniu go zaczął lśnić oślepiającym blaskiem

lustro མེ་ལོང་ – po zjedzeniu jogurtu Buddę otoczył blask, a bogini formy ofiarowała mu zwierciadło, żeby zobaczył swój majestat i chwałę

owoc bilła ཤིང་ཏོག་བིལ་བ་ – kiedy Budda opuścił ojcowski pałac, zaczął medytować pod drzewem, którego bogini ofiarowała mu ów owoc na znak osiągnięcia przezeń doskonałego stanu spokojnego spoczywania (sanskr. siamatha)

pomyślna koncha དུང་དཀར་གཡས་འཁྱིལ་ – po osiągnięciu pełnego Przebudzenia Budda przez czterdzieści dziewięć dni pozostawał w samadhi. Potem pojawił się bóg Indra, który ofiarował mu skręconą w prawo muszlę i poprosił o nauczanie

SIEDEM KRÓLEWSKICH ATRYBUTÓW, tyb. gjal si nam dyn རྒྱལ་སྲིད་རྣམ་བདུན་ Są własnością Czakrawartina, który – mając boskie pochodzenie – we wczesnym okresie zaludniania wszechświata sprawuje królewską władzę nad całym światem. Czakrawartin jest Bodhisattwą o niezwykle wielkim nagromadzeniu duchowych zasług. Symboliczne ofiarowywanie jego atrybutów obiektom Schronienia stwarza dobrze wróżebne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry „tendrel” རྟན་འབྲེལ་) – staje się przyczyną nagromadzenia przez nas wielkiej ilości zasługi. Siedem królewskich atrybutów ofiarowuje się zwykle wraz z ośmioma pomyślnymi substancjami i ośmioma pomyślnymi symbolami.

Atrybutami tymi są:

Drogocenne koło འཁོར་ལོ་ – tysiącszprychowe złote koło, które zjawia się zawsze tam, gdzie ma przybyć Czakrawartin i wieści jego nadejście. Owo koło zapewnia Czakrawartinowi zwycięstwo w boju. Stanowi ono odpowiednik pradżni, dzięki której praktykujący pokonuje emocjonalne splamienia

Drogocenny klejnot ནོར་བུ་, który spełnia wszelkie wypowiedziane w jego obecności życzenia. Stanowi symbol wiary, fundamentu wszystkich innych dobrych właściwości

Drogocenna królowa བཙུན་མོ་ , mądra i piękna, będąca doskonałym wsparciem dla swego małżonka – symbol nierozproszonej medytacji, samadhi, podstawy pradżni, zapewniającej jej stałość, spokój i skuteczność

Drogocenny minister བློན་པོ་ , odgadujący i spełniający wszystkie zamierzenia władcy, zanim ten zdąży je nawet wypowiedzieć. Wyobraża on radość, na przykład „pełną radość” osiągnięcia pierwszego poziomu Bodhisattwy. Minister udziela też władcy mądrych rad, a więc przyczynia się do radości

Drogocenny słoń གླང་པོ་ – biały słoń o sześciu kłach, jako niezwykle spokojne i łagodne zwierzę jest symbolem uważności. Uważność pozwala okiełznać umysł, gdyż za jej sprawą wiemy, co się w nim dzieje

Drogocenny koń རྟ་མཆོག , przepiękny, o barwie jak szyja pawia, jest wierzchowcem Czakrawartina. Stanowi odpowiednik pilności. Drogocenny wierzchowiec w jednej chwili niesie władcę wszędzie tam, gdzie pragnie się on znaleźć. Pilność pomaga Bodhisattwie rozwijać właściwości samadhi i pradżni, eliminując splamienia

Drogocenny generał དམག་དཔོན་ jest tak potężny, że nikt nawet nie myśli o próbie konfrontacji z nim i nie planuje wojny. Odpowiada on bezstronności, wolności od przywiązania i niechęci, która pokonuje splamienia, niczym kładący kres wojnie generał

Informacje zebrałem z różnych źródeł. Może kiedyś poszerzę te opisy. Można sporo na ten temat wyczytać w Księdze Mynlamu, w rozdziale o ofiarowaniu 8 symboli, 8 substancji i 7 atrybutów.
Fotografie zamieszczonych tu „tsakle”, czyli małych obrazków używanych podczas rytuałów, pochodzą ze zbiorów Kjabdzie Tengi Rinpocze.