Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Uwagi o praktyce wadżrajany

Pierwszy z wykładów przeprowadzonych w Krakowie, w październiku 2022 roku, mówi ogólnie miejscu wadżrajany w kontekście ogólnych nauk buddyjskich. Kolejne […]

Siedem gałęzi duchowej praktyki

„Siedem gałęzi duchowej praktyki” znanych jest też często po polsku pod nazwą „Siedmioczęściowa modlitwa”. Praktyka ta stanowi niezwykle szybką i […]

O praktyce uważności

Cykl ośmiu wykładów przeprowadzonych w czasie weekendowego seminarium w Centrum Buddyjskim w Grabniku w dniach 14-15 stycznia 2023 roku.

Nauki o bardo

Cykl video-wykładów o procesie umierania i bardo po śmierci

Sutra skruchy – treść i omówienie

Tę niezwykle ważną w tradycji mahajany sutrę omówiłem podczas seminarium w Grabniku. Poniżej linki do wykładów na YouYube oraz na […]

„Najlepszym darem jest Dharma” – Sangje Njenpa Rinpocze

Sangje Njenpa Rinpocze We wszystkich klasztorach Karma Kagju od rana składa się dziś ceremonialne ofiary z herbaty i ryżu, zjada […]

Cztery Szlachetne Prawdy

Cykl wykładów na YouTube. Jest to zapis weekendowego seminarium, które miało miejsce w Grabniku w dniach 28-29 maja 2022 roku.

„Ozdoba Wyzwolenia” – Gampopa

Cykl wykładów video, udostępnionych na YouTube, przedstawiających dzieło Niezrównanego Gampopy. „Ozdoba Wyzwolenia” jest jednym z tekstów o najbardziej fundamentalnym znaczeniu […]

Wykłady na różne buddyjskie tematy

Na YouTube można obejrzeć szereg moich wykładów na wybrane tematy:

Cztery rzeczy, na których należy się oprzeć

W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi)  གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]

18 maja 2021
Duma – definicja i klasyfikacje

W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial.

Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: „nga” oznacza „ja”, a „gjal” jest skrótem od wyrazu: gjalpo, czyli król, władca. Duma, czyli „ja-król”, oznacza po prostu poczucie bycia kimś lepszym, wyjątkowym. Istnieje kilka odmian tej szkodliwej emocji, kierowanie się którą zawsze prowadzi do cierpienia, braku satysfakcji i rozmaitych frustracji.

Tego wywyższania się nad innych w żadnym wypadku nie należy mylić z wiarą we własne siły, z poczuciem godności i z byciem świadomym swoich własnych zdolności. Są to bowiem bardzo konstruktywne i potrzebne cechy.

Istnieje kilka klasyfikacji rodzajów dumy.

Jedną z nich jest siedem rodzajów dumy:

  1. duma z poczucia „ja jestem” (nga-o njampej nga-gjal ངའོ་སྙམ་པའི་ང་རྒྱལ་);
  2. „zwykła duma” (nga-gjal tsam་ང་རྒྱལ་ཙམ་), zwana też „mniejszą dumą” (nga-gjal ciung་ང་རྒྱལ་ཆུང་) – myślenie, że jesteśmy tak samo specjalni, jak ci, którzy są nam równi co do statusu;
  3. „większa duma” (cie ła nga-gjal ཆེ་བ་ང་རྒྱལ་) lub „szczególna duma” (lhak pej nga-gjal ལྷག་པའི་ང་རྒྱལ་) – myślenie, że jesteśmy lepsi niż ci, którzy są nam równi co do statusu;
  4. „duma ponad dumą” (nga-gjal le kjang nga-gjal་ང་རྒྱལ་ལས་ཀྱང་ང་རྒྱལ་), myślenie, że jesteśmy lepsi niż ci, którzy są wielcy;
  5. „duma, że niewiele brakuje” (ciung ze njampej nga-gjal་ཅུང་ཟད་སྙམས་པའི་ང་རྒྱལ་), myślenie, że jesteśmy nieznacznie tylko gorsi od tych, którzy są wielcy;
  6. „niewłaściwa duma” (lokpej nga-gjal་ལོག་པའི་ང་རྒྱལ་) – bycie dumnym z czegoś nagannego, z własnych błędów;
  7. „rażąca duma” (ngynpej nga-gjal་མངོན་པའི་ང་རྒྱལ་), myślenie, że mamy lepsze właściwości niż te, które faktycznie posiadamy.

Innym rodzajem klasyfikacji jest podział na pięć rodzajów dumy:

  1. duma z przynależności do rodu, grupy etnicznej, klasy społecznej
  2. duma z posiadanego ciała, które może być szczególnie ładne, silne, zdrowe itd.
  3. duma z posiadanej wiedzy, wykształcenia czy zdolności intelektualnych
  4. duma z posiadania dóbr materialnych
  5. duma z posiadania władzy nad innymi albo tytułu czy pozycji w hierarchii społecznej lub religijnej.