Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Krótkie objaśnienie guru jogi Siedemnastego Karmapy

Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta.            Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca            […]

Wadżra pieśń ułożona przez Sangje Njenpę Rinpocze

Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]

Przyjmowanie Schronienia

Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]

Duma – definicja i klasyfikacje

W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]

Podstawy języka tybetańskiego

W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]

Pięć punktów mahamudry – pieśń Dzie Drikungpy.

༄༅།     ཕྱག་རྒྱ་ཆེན་པོ་ལྔ་ལྡན་རྟོགས་པའི་མགུར། ciakgja cienpo nga den tokpej gur Pięć punktów mahamudry – pieśń urzeczywistnienia. དཔལ་ཕག་མོ་གྲུ་པའི་ཞབས་ལ་འདུད། pal phagmo drupej sziab la […]

12 ogniw współzależnego powstawania

Po tybetańsku: tendrel jenlak ciu nji   རྟེན་འབྲེལ་ཡན་ལག་བཅུ་གཉིས་ W sanskrycie: dvādaśāṅga-pratītyasamutpāda

„Sutra serca” – cykl wykładów na YouTube

Nowy cykl wykładów na YouTube. Będzie to objaśnianie Sutry Pradżniaparamity, zwanej powszechnie „Sutra serca”. Dużo więc czasu poświęcę na rozważania […]

Pochówek w buddyzmie

W związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych jedna z oficjalnych instytucji przygotowuje publikację prezentującą podejście różnych wyznań do kwestii pochówku […]

Modlitwa pogrzebowa dla prof. Marii Janion

Zostałem zaproszony do wzięcia udziału w uroczystościach pogrzebowych pani profesor Marii Janion. 4 września 2020 roku nad grobem modlili się: […]

18 maja 2021
Duma – definicja i klasyfikacje

W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial.

Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: „nga” oznacza „ja”, a „gjal” jest skrótem od wyrazu: gjalpo, czyli król, władca. Duma, czyli „ja-król”, oznacza po prostu poczucie bycia kimś lepszym, wyjątkowym. Istnieje kilka odmian tej szkodliwej emocji, kierowanie się którą zawsze prowadzi do cierpienia, braku satysfakcji i rozmaitych frustracji.

Tego wywyższania się nad innych w żadnym wypadku nie należy mylić z wiarą we własne siły, z poczuciem godności i z byciem świadomym swoich własnych zdolności. Są to bowiem bardzo konstruktywne i potrzebne cechy.

Istnieje kilka klasyfikacji rodzajów dumy.

Jedną z nich jest siedem rodzajów dumy:

  1. duma z poczucia „ja jestem” (nga-o njampej nga-gjal ངའོ་སྙམ་པའི་ང་རྒྱལ་);
  2. „zwykła duma” (nga-gjal tsam་ང་རྒྱལ་ཙམ་), zwana też „mniejszą dumą” (nga-gjal ciung་ང་རྒྱལ་ཆུང་) – myślenie, że jesteśmy tak samo specjalni, jak ci, którzy są nam równi co do statusu;
  3. „większa duma” (cie ła nga-gjal ཆེ་བ་ང་རྒྱལ་) lub „szczególna duma” (lhak pej nga-gjal ལྷག་པའི་ང་རྒྱལ་) – myślenie, że jesteśmy lepsi niż ci, którzy są nam równi co do statusu;
  4. „duma ponad dumą” (nga-gjal le kjang nga-gjal་ང་རྒྱལ་ལས་ཀྱང་ང་རྒྱལ་), myślenie, że jesteśmy lepsi niż ci, którzy są wielcy;
  5. „duma, że niewiele brakuje” (ciung ze njampej nga-gjal་ཅུང་ཟད་སྙམས་པའི་ང་རྒྱལ་), myślenie, że jesteśmy nieznacznie tylko gorsi od tych, którzy są wielcy;
  6. „niewłaściwa duma” (lokpej nga-gjal་ལོག་པའི་ང་རྒྱལ་) – bycie dumnym z czegoś nagannego, z własnych błędów;
  7. „rażąca duma” (ngynpej nga-gjal་མངོན་པའི་ང་རྒྱལ་), myślenie, że mamy lepsze właściwości niż te, które faktycznie posiadamy.

Innym rodzajem klasyfikacji jest podział na pięć rodzajów dumy:

  1. duma z przynależności do rodu, grupy etnicznej, klasy społecznej
  2. duma z posiadanego ciała, które może być szczególnie ładne, silne, zdrowe itd.
  3. duma z posiadanej wiedzy, wykształcenia czy zdolności intelektualnych
  4. duma z posiadania dóbr materialnych
  5. duma z posiadania władzy nad innymi albo tytułu czy pozycji w hierarchii społecznej lub religijnej.