W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi) གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]
Jako dodatkowy element do rozważań na ten temat może posłużyć fragment dokumentu „Nasze wartości, wizja, zadania i cele” Europejskiej Unii […]
Mam nadzieję, że zamieszczenie skanu tego starego artykułu nie łamie niczyich praw autorskich, a jest raczej zareklamowaniem tego dobrze i […]
Oto wyjaśnienie słowa mantra, jakie znajdujemy w tekstach tantr. Ukazuje ono ostateczne znaczenie mantry, czy też to, co mantra oznacza […]
W 2001 roku moja żona – Agnieszka – spisała, zredagowała i złożyła broszurkę z wykładu, jaki przeprowadziłem w połowie lat […]
Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta. Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca […]
Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]
Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]
W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]
W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]
Wielu z nas ma obecnie więcej wolnego czasu niż zwykle. Otrzymałem zatem wiele próśb o umieszczenie więcej wykładów audio.
Zaczniemy zatem od uporządkowania i pogłębienia wiedzy, którą wielu z Was już ma. Cykl wykładów „Dziewięć Pojazdów” czyli „Dziewięć Jan” przedstawia stopniowo wszystkie ścieżki i sposoby praktykowania, uporządkowane według starej tradycji tybetańskiej.
Są to wykłady z trzech pełnych weekendów, a więc wiele godzin słuchania. Zachęcam jednak do przechodzenia przez nie stopniowo, gdyż pogląd każdej kolejnej ścieżki bazuje na poprzedniej i jeśli próbujemy od razu przechodzić do kolejnych stopni, to bez zrozumienia podstaw, narażamy się na zupełnie błędne poglądy i wypaczone praktyki.
Pierwszy weekend. Opis trzech „pojazdów dyscypliny”: śrawakajany, pratjekabuddajany oraz bodhisattwajany:
Drugi weekend. Opis trzech „zewnętrznych tantr”: krija tantr, czarja tantr oraz joga tantr:
Trzeci weekend. Opis trzech „wyższych tantr”: tantr ojcowskich, tantr matczynych oraz tantr niedualnych: