Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Guru Joga XVI Karmapy – tekst praktyki i objaśnienia

W 2001 roku moja żona – Agnieszka – spisała, zredagowała i złożyła broszurkę z wykładu, jaki przeprowadziłem w połowie lat […]

Krótkie objaśnienie guru jogi Siedemnastego Karmapy

Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta.            Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca            […]

Wadżra pieśń ułożona przez Sangje Njenpę Rinpocze

Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]

Przyjmowanie Schronienia

Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]

Duma – definicja i klasyfikacje

W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]

Podstawy języka tybetańskiego

W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]

Pięć punktów mahamudry – pieśń Dzie Drikungpy.

༄༅།     ཕྱག་རྒྱ་ཆེན་པོ་ལྔ་ལྡན་རྟོགས་པའི་མགུར། ciakgja cienpo nga den tokpej gur Pięć punktów mahamudry – pieśń urzeczywistnienia. དཔལ་ཕག་མོ་གྲུ་པའི་ཞབས་ལ་འདུད། pal phagmo drupej sziab la […]

12 ogniw współzależnego powstawania

Po tybetańsku: tendrel jenlak ciu nji   རྟེན་འབྲེལ་ཡན་ལག་བཅུ་གཉིས་ W sanskrycie: dvādaśāṅga-pratītyasamutpāda

„Sutra serca” – cykl wykładów na YouTube

Nowy cykl wykładów na YouTube. Będzie to objaśnianie Sutry Pradżniaparamity, zwanej powszechnie „Sutra serca”. Dużo więc czasu poświęcę na rozważania […]

Pochówek w buddyzmie

W związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych jedna z oficjalnych instytucji przygotowuje publikację prezentującą podejście różnych wyznań do kwestii pochówku […]

5 września 2020
Modlitwa pogrzebowa dla prof. Marii Janion

Zostałem zaproszony do wzięcia udziału w uroczystościach pogrzebowych pani profesor Marii Janion. 4 września 2020 roku nad grobem modlili się: ksiądz katolicki, ksiądz prawosławny, pastorka ewangelicka, rabin, buddyjski lama oraz hinduista.

Oto, co powiedziałem jako przedstawiciel buddystów:

To bardzo wymowne i stosowne, że królową humanistyki – która widzi jednostkę nie jako kroplę w morzu, ale jako cały ocean w każdej kropli – żegnają przedstawiciele różnych tradycji duchowych, w których modlitwach i medytacjach – podobnie jak w poezji i naukowych dociekaniach – szukamy drogi do transcendencji i absolutu.

Pani profesor Maria Janion była wybitnym naukowcem, ale przede wszystkim była niezwykłym człowiekiem. A o tym jakim była człowiekiem najlepiej świadczy właśnie fakt, że dziś żegnają ją przedstawiciele wszelkich światopoglądów i religii.  Już samo to wskazuje, że Pani Maria łączyła ludzi, a nie dzieliła. Swoim życiem uczyła akceptowania prawa każdego człowieka do bycia sobą w swej indywidualnej odmienności.

Pragnę wyrazić starożytną buddyjską modlitwę, której słowa być może były znane Pani Profesor, a być może nie były. Ale ich sens wcielała w swoje życie:

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczyny szczęścia, którymi są szlachetne intencje i prawe czyny.

Oby wszystkie istoty było wolne od cierpienia i przyczyn cierpienia, którymi są złe intencje i negatywne czyny.

Oby wszystkie istoty osiągnęły prawdziwe szczęście najwyższego duchowego spełnienia.

Oby wszystkie istoty spoczęły w najwyższej bezstronności, wolnej od zaślepiającego faworyzowania jednych i nienawiści wobec tych, którzy są „inni”.