W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi) གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]
Jako dodatkowy element do rozważań na ten temat może posłużyć fragment dokumentu „Nasze wartości, wizja, zadania i cele” Europejskiej Unii […]
Mam nadzieję, że zamieszczenie skanu tego starego artykułu nie łamie niczyich praw autorskich, a jest raczej zareklamowaniem tego dobrze i […]
Oto wyjaśnienie słowa mantra, jakie znajdujemy w tekstach tantr. Ukazuje ono ostateczne znaczenie mantry, czy też to, co mantra oznacza […]
W 2001 roku moja żona – Agnieszka – spisała, zredagowała i złożyła broszurkę z wykładu, jaki przeprowadziłem w połowie lat […]
Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta. Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca […]
Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]
Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]
W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]
W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]
Nieodłączną częścią naszego życia były narodziny. Bez nich nie byłoby życia. Podobnie nieuniknione będzie zakończenie życia, czyli śmierć. Czeka to każdego z nas, bez wyjątku. To, że umrzemy, jest chyba jedną z niewielu rzeczy, których możemy być całkowicie pewni. Nie ma w tym nic niezwykłego, jest to naturalna kolej rzeczy. Dlatego w Naukach Buddy znajdujemy tak wiele wskazówek mówiących o tym, jak przygotować się na chwilę śmierci.
Chociaż początkowo sam prosiłem, aby moich ostatnich wykładów z Poznania nie umieszczać nigdzie w internecie, zmieniłem teraz zdanie i udostępniam je poniżej.
Nie starałem się podręcznikowo opisywać w nich krok po kroku całego procesu umierania – jest na ten temat wiele rzetelnej literatury. Moją intencją było głównie wskazanie samej istoty, mechanizmów tych procesów i przede wszystkim to, jak już teraz poprzez nasze życie, naszą praktykę, przygotowujemy się na to, co wcześniej lub później spotka każdego z nas.