Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
„Sutra serca” – cykl wykładów na YouTube

Nowy cykl wykładów na YouTube. Będzie to objaśnianie Sutry Pradżniaparamity, zwanej powszechnie „Sutra serca”. Dużo więc czasu poświęcę na rozważania […]

Pochówek w buddyzmie

W związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych jedna z oficjalnych instytucji przygotowuje publikację prezentującą podejście różnych wyznań do kwestii pochówku […]

Modlitwa pogrzebowa dla prof. Marii Janion

Zostałem zaproszony do wzięcia udziału w uroczystościach pogrzebowych pani profesor Marii Janion. 4 września 2020 roku nad grobem modlili się: […]

Lampa na ścieżce do Przebudzenia – Śri Dipamkara Atisia

W języku tybetańskim: dziangciub lam-gi drynma.W sanskrycie: bodhi-patha-pra-dipam.

Ścieżka Bodhisattwy – wykłady na YouTube
Wykłady o lodziong z 2020 roku. Wideo na YouTube
Lama Geleg nie żyje

Dziś rano, 10 lipca 2020 roku, nasz wadżra-brat, wieloletni przyjaciel i nauczyciel, Lama Geleg Paldzior odszedł z tego świata w […]

Pieśń o trzech gwoździach

Poniższą pieśń, w nieco krótszej wersji, można znaleźć w kilku zbiorach pieśni Milarepy. Jednak ta dłuższa wersja znajduje się jedynie […]

Pytania i odpowiedzi

W połączeniu z cyklem wykładów o podstawach nauk buddyjskich, emitowanych na YouTube, pojawiły się także filmiki, w których odpowiadam na […]

Praktyka bodhiczitty aspiracji

Wyróżniamy dwa rodzaje praktyki rozwijania bodhiczitty:
1) praktyka bodhiczitty aspiracji,
2) praktyka bodhiczitty zastosowania.

22 stycznia 2020
Siedem punktów ćwiczenia umysłu – rdzenny tekst

Rdzenny tekst „ćwiczenia umysłu” jest bardzo zwięzły i pozbawiony komentarza pozostaje całkowicie niezrozumiały. Jednak dla tych, którzy znają już te nauki, posiadanie samego tekstu bywa bardzo przydatne. Dlatego umieszczam to tłumaczenie, mając jednocześnie nadzieję, że każdy poszuka okazji do otrzymania stosownych nauk bezpośrednio od kogoś wprawnego w tej praktyce.

Pokłon Wielkiemu Współczującemu

1. Praktyki wstępne, które są podporą dla Dharmy

Najpierw ćwicz się w praktykach wstępnych

2. Praktyka zasadnicza: rozwijanie bodhiczitty

– Ostateczna bodhiczitta

Patrz na wszystkie zjawiska jak na sen.

Badaj naturę niezrodzonej świadomości.

Pozwól, by antidotum wyzwoliło się samo w sobie.

Spoczywaj w prawdziwej naturze, w podstawowej esencji wszystkiego.

Pomiędzy medytacjami bądź jak dziecko iluzji.

– Względna bodhiczitta

Ćwicz się w przyjmowaniu i wysyłaniu na przemian. Połącz je z oddechem.

Trzy obiekty, trzy trucizny, trzy korzenie prawości.

Używaj aforyzmów, by ćwiczyć się w każdej sytuacji.

Wymianę rozpocznij od siebie.

3. Przekształcanie przeciwności w ścieżkę do Przebudzenia

Gdy zło przepełnia świat i jego mieszkańców, przemieniaj niesprzyjające warunki, czyniąc z nich ścieżkę do Przebudzenia.

– Względna bodhiczitta

Sprowadź wszystkie winy do jednej.

Bądź wdzięczny każdemu.

– Ostateczna bodhiczitta

Ujrzyj ułudę jako cztery Kaje. Ochrona, jaką daje pustka, jest niezrównana.

– Praktyki specjalne

Cztery działania to najwznioślejsze metody.

By móc uczynić z nieoczekiwanych przeszkód ścieżkę, staraj się natychmiast łączyć z medytacją wszystko, cokolwiek napotkasz.

4. Zastosowanie praktyki w życiu codziennym

– Co robić w trakcie życia

Podsumowując najważniejsze punkty: rozwijaj pięć sił.

– Co robić w czasie umierania

Phoła mahajany to pięć sił. Ważne jest twoje postępowanie.

5. Ocenianie stopnia wprawy w ćwiczeniu umysłu

Wszystkie dharmy mają ten sam cel.

Spośród dwóch sędziów polegaj na głównym.

Zawsze znajduj oparcie w radosnym stanie umysłu.

Osiągnąłeś biegłość, jeśli potrafisz praktykować nawet będąc rozproszonym.

6. Zobowiązania dotyczące ćwiczenia umysłu

Zawsze przestrzegaj trzech podstawowych zasad.

Zmień swą postawę, lecz pozostań naturalny.

Nie mów o słabościach [innych].

Nie rozmyślaj nad cudzymi błędami.

Pracuj najpierw z najsilniejszymi szkodliwymi emocjami.

Porzuć nadzieje związane z rezultatami.

Porzuć zatrute pożywienie.

Nie opieraj się na pamiętliwości.

Nie znajduj upodobania w kąśliwych uwagach.

Nie czyhaj w zasadzce.

Nie uderzaj w czułe miejsca.

Nie obarczaj kucyka ładunkiem jak dla konia.

Nie pragnij wygrywać.

Nie uciekaj się do magii.

Nie przekształcaj bogów w demony.

Nie buduj szczęścia na cierpieniu.

7. Wskazówki pomocne w ćwiczeniu umysłu

Wszelkie jogi działania ćwiczy się w ten sam sposób.

Wszelkie korygowanie błędów wykonuje się w ten sam sposób.

Na początku i na końcu należy robić dwie rzeczy.

Którekolwiek z dwóch się pojawia, bądź opanowany.

Przestrzegaj dwóch rzeczy, nawet za cenę życia.

Naucz się trzech trudnych punktów.

Zwróć uwagę na trzy podpory.

Nie pozwól osłabnąć trzem rzeczom.

Niech te trzy będą nieoddzielne.

Ogarniaj swą praktyką wszystkie obszary, bez stronniczości. To ważne, by osiągnąć w tym wprawę i prawdziwą głębię.

Zawsze ćwicz się w tym, co trudne.

Nie pozwól, by rządziły tobą zewnętrzne warunki.

Praktykuj ważne punkty już teraz.

Nie popełniaj błędów.

Nie bądź niestały.

Praktykuj z całego serca.

Znajdź Wyzwolenie dzięki sprawdzaniu.

Nie rób wokół siebie wiele szumu.

Nie daj się ponieść irytacji.

Nie bądź kapryśny.

Nie oczekuj podziękowań.

Podsumowanie

Ta esencja nektaru ustnych pouczeń,

Które prowadzą do przemiany pięciu oznak zepsucia

W ścieżkę do Przebudzenia,

Jest przekazem od Serlingpy.

Przejawienie się karmicznej siły, spowodowanej wcześniejszą praktyką,

Rozbudziło we mnie głębokie oddanie.

Zatem ignorowałem cierpienie i wątpliwości

I szukałem pouczeń o tym, jak pokonać lgnięcie do ego.

Teraz, jeśli umrę, nie będę niczego żałować.

To kończy siedem punktów ćwiczenia umysłu.

Tłumaczenie: Zespół Tłumaczy Bencien Arja Tara, sierpień 2019 r.