Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Uwagi o praktyce wadżrajany

Pierwszy z wykładów przeprowadzonych w Krakowie, w październiku 2022 roku, mówi ogólnie miejscu wadżrajany w kontekście ogólnych nauk buddyjskich. Kolejne […]

Siedem gałęzi duchowej praktyki

„Siedem gałęzi duchowej praktyki” znanych jest też często po polsku pod nazwą „Siedmioczęściowa modlitwa”. Praktyka ta stanowi niezwykle szybką i […]

O praktyce uważności

Cykl ośmiu wykładów przeprowadzonych w czasie weekendowego seminarium w Centrum Buddyjskim w Grabniku w dniach 14-15 stycznia 2023 roku.

Nauki o bardo

Cykl video-wykładów o procesie umierania i bardo po śmierci

Sutra skruchy – treść i omówienie

Tę niezwykle ważną w tradycji mahajany sutrę omówiłem podczas seminarium w Grabniku. Poniżej linki do wykładów na YouYube oraz na […]

„Najlepszym darem jest Dharma” – Sangje Njenpa Rinpocze

Sangje Njenpa Rinpocze We wszystkich klasztorach Karma Kagju od rana składa się dziś ceremonialne ofiary z herbaty i ryżu, zjada […]

Cztery Szlachetne Prawdy

Cykl wykładów na YouTube. Jest to zapis weekendowego seminarium, które miało miejsce w Grabniku w dniach 28-29 maja 2022 roku.

„Ozdoba Wyzwolenia” – Gampopa

Cykl wykładów video, udostępnionych na YouTube, przedstawiających dzieło Niezrównanego Gampopy. „Ozdoba Wyzwolenia” jest jednym z tekstów o najbardziej fundamentalnym znaczeniu […]

Wykłady na różne buddyjskie tematy

Na YouTube można obejrzeć szereg moich wykładów na wybrane tematy:

Cztery rzeczy, na których należy się oprzeć

W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi)  གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]

22 stycznia 2020
Siedem punktów ćwiczenia umysłu – rdzenny tekst

Rdzenny tekst „ćwiczenia umysłu” jest bardzo zwięzły i pozbawiony komentarza pozostaje całkowicie niezrozumiały. Jednak dla tych, którzy znają już te nauki, posiadanie samego tekstu bywa bardzo przydatne. Dlatego umieszczam to tłumaczenie, mając jednocześnie nadzieję, że każdy poszuka okazji do otrzymania stosownych nauk bezpośrednio od kogoś wprawnego w tej praktyce.

Pokłon Wielkiemu Współczującemu

1. Praktyki wstępne, które są podporą dla Dharmy

Najpierw ćwicz się w praktykach wstępnych

2. Praktyka zasadnicza: rozwijanie bodhiczitty

– Ostateczna bodhiczitta

Patrz na wszystkie zjawiska jak na sen.

Badaj naturę niezrodzonej świadomości.

Pozwól, by antidotum wyzwoliło się samo w sobie.

Spoczywaj w prawdziwej naturze, w podstawowej esencji wszystkiego.

Pomiędzy medytacjami bądź jak dziecko iluzji.

– Względna bodhiczitta

Ćwicz się w przyjmowaniu i wysyłaniu na przemian. Połącz je z oddechem.

Trzy obiekty, trzy trucizny, trzy korzenie prawości.

Używaj aforyzmów, by ćwiczyć się w każdej sytuacji.

Wymianę rozpocznij od siebie.

3. Przekształcanie przeciwności w ścieżkę do Przebudzenia

Gdy zło przepełnia świat i jego mieszkańców, przemieniaj niesprzyjające warunki, czyniąc z nich ścieżkę do Przebudzenia.

– Względna bodhiczitta

Sprowadź wszystkie winy do jednej.

Bądź wdzięczny każdemu.

– Ostateczna bodhiczitta

Ujrzyj ułudę jako cztery Kaje. Ochrona, jaką daje pustka, jest niezrównana.

– Praktyki specjalne

Cztery działania to najwznioślejsze metody.

By móc uczynić z nieoczekiwanych przeszkód ścieżkę, staraj się natychmiast łączyć z medytacją wszystko, cokolwiek napotkasz.

4. Zastosowanie praktyki w życiu codziennym

– Co robić w trakcie życia

Podsumowując najważniejsze punkty: rozwijaj pięć sił.

– Co robić w czasie umierania

Phoła mahajany to pięć sił. Ważne jest twoje postępowanie.

5. Ocenianie stopnia wprawy w ćwiczeniu umysłu

Wszystkie dharmy mają ten sam cel.

Spośród dwóch sędziów polegaj na głównym.

Zawsze znajduj oparcie w radosnym stanie umysłu.

Osiągnąłeś biegłość, jeśli potrafisz praktykować nawet będąc rozproszonym.

6. Zobowiązania dotyczące ćwiczenia umysłu

Zawsze przestrzegaj trzech podstawowych zasad.

Zmień swą postawę, lecz pozostań naturalny.

Nie mów o słabościach [innych].

Nie rozmyślaj nad cudzymi błędami.

Pracuj najpierw z najsilniejszymi szkodliwymi emocjami.

Porzuć nadzieje związane z rezultatami.

Porzuć zatrute pożywienie.

Nie opieraj się na pamiętliwości.

Nie znajduj upodobania w kąśliwych uwagach.

Nie czyhaj w zasadzce.

Nie uderzaj w czułe miejsca.

Nie obarczaj kucyka ładunkiem jak dla konia.

Nie pragnij wygrywać.

Nie uciekaj się do magii.

Nie przekształcaj bogów w demony.

Nie buduj szczęścia na cierpieniu.

7. Wskazówki pomocne w ćwiczeniu umysłu

Wszelkie jogi działania ćwiczy się w ten sam sposób.

Wszelkie korygowanie błędów wykonuje się w ten sam sposób.

Na początku i na końcu należy robić dwie rzeczy.

Którekolwiek z dwóch się pojawia, bądź opanowany.

Przestrzegaj dwóch rzeczy, nawet za cenę życia.

Naucz się trzech trudnych punktów.

Zwróć uwagę na trzy podpory.

Nie pozwól osłabnąć trzem rzeczom.

Niech te trzy będą nieoddzielne.

Ogarniaj swą praktyką wszystkie obszary, bez stronniczości. To ważne, by osiągnąć w tym wprawę i prawdziwą głębię.

Zawsze ćwicz się w tym, co trudne.

Nie pozwól, by rządziły tobą zewnętrzne warunki.

Praktykuj ważne punkty już teraz.

Nie popełniaj błędów.

Nie bądź niestały.

Praktykuj z całego serca.

Znajdź Wyzwolenie dzięki sprawdzaniu.

Nie rób wokół siebie wiele szumu.

Nie daj się ponieść irytacji.

Nie bądź kapryśny.

Nie oczekuj podziękowań.

Podsumowanie

Ta esencja nektaru ustnych pouczeń,

Które prowadzą do przemiany pięciu oznak zepsucia

W ścieżkę do Przebudzenia,

Jest przekazem od Serlingpy.

Przejawienie się karmicznej siły, spowodowanej wcześniejszą praktyką,

Rozbudziło we mnie głębokie oddanie.

Zatem ignorowałem cierpienie i wątpliwości

I szukałem pouczeń o tym, jak pokonać lgnięcie do ego.

Teraz, jeśli umrę, nie będę niczego żałować.

To kończy siedem punktów ćwiczenia umysłu.

Tłumaczenie: Zespół Tłumaczy Bencien Arja Tara, sierpień 2019 r.