Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Uwagi o praktyce wadżrajany

Pierwszy z wykładów przeprowadzonych w Krakowie, w październiku 2022 roku, mówi ogólnie miejscu wadżrajany w kontekście ogólnych nauk buddyjskich. Kolejne […]

Siedem gałęzi duchowej praktyki

„Siedem gałęzi duchowej praktyki” znanych jest też często po polsku pod nazwą „Siedmioczęściowa modlitwa”. Praktyka ta stanowi niezwykle szybką i […]

O praktyce uważności

Cykl ośmiu wykładów przeprowadzonych w czasie weekendowego seminarium w Centrum Buddyjskim w Grabniku w dniach 14-15 stycznia 2023 roku.

Nauki o bardo

Cykl video-wykładów o procesie umierania i bardo po śmierci

Sutra skruchy – treść i omówienie

Tę niezwykle ważną w tradycji mahajany sutrę omówiłem podczas seminarium w Grabniku. Poniżej linki do wykładów na YouYube oraz na […]

„Najlepszym darem jest Dharma” – Sangje Njenpa Rinpocze

Sangje Njenpa Rinpocze We wszystkich klasztorach Karma Kagju od rana składa się dziś ceremonialne ofiary z herbaty i ryżu, zjada […]

Cztery Szlachetne Prawdy

Cykl wykładów na YouTube. Jest to zapis weekendowego seminarium, które miało miejsce w Grabniku w dniach 28-29 maja 2022 roku.

„Ozdoba Wyzwolenia” – Gampopa

Cykl wykładów video, udostępnionych na YouTube, przedstawiających dzieło Niezrównanego Gampopy. „Ozdoba Wyzwolenia” jest jednym z tekstów o najbardziej fundamentalnym znaczeniu […]

Wykłady na różne buddyjskie tematy

Na YouTube można obejrzeć szereg moich wykładów na wybrane tematy:

Cztery rzeczy, na których należy się oprzeć

W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi)  གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]

11 kwietnia 2020
Trzy główne punkty ścieżki – według nauk Dzie Tsongkhapy

Przedstawione tutaj zwrotki są wyciągiem z nieco dłuższego tekstu autorstwa wspaniałego Tsonkhapy.

Są to nauki o trzech głównych punktach, które są wyznacznikiem tego, czy ścieżka duchowa prowadzi do Najwyższego Przebudzenia, czy też jedynie do lepszego odrodzenia w samsarze albo (co najwyżej), do osiągnięcia pasywnego stanu wygaśnięcia.

Wyjaśnień o „trzech głównych punktach”, którymi są:

  • WYRZECZENIE
  • BODHICZITTA
  • ZROZUMIENIE PUSTOŚCI

wysłuchałem przy kilku okazjach najpierw z ust Kjabdzie Tengi Rinpocze, potem od JE Sangje Njenpy Rinpocze, a w końcu także od samego JŚ Karmapy – czyli od trzech najważniejszych dla mnie Lamów. Najobszerniejszych wyjaśnień udzielił Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze. Wyboru z dłuższego tekstu właśnie tych trzech zwrotek dokonał też Sangje Njenpa Rinpocze.

Przyznam, że początkowo nie rozumiałem nawet, czemu te trzy punkty zostały umieszczone obok siebie w jednym wykładzie. Dopiero z biegiem czasu coraz bardziej zaczęła docierać do mnie głębia tych nauk.

Obyśmy ja i wszyscy inni posiedli pełne zrozumienie tych trzech punktów, a potem byśmy mogli intelektualne zrozumienie przekuć w doświadczenie i w końcu w urzeczywistnienie!

ལམ་གྱི་གཙོ་བོ་རྣམ་གསུམ་ལས།

Wyciąg z tekstu: „Trzy główne punkty ścieżki”, ułożonego przez Dzie Tsongkhapę.

[zwrotka 5]

དེ་ལྟར་གོམས་པས་འཁོར་བའི་ཕུན་ཚོགས་ལ།

ཡིད་སྨོན་སྐད་ཅིག་ཙམ་ཡང་མི་སྐྱེ་ཞིང༌།

ཉིན་མཚན་ཀུན་ཏུ་ཐར་པ་དོན་གཉེར་བློ།

བྱུང་ན་དེ་ཚེ་ངེས་འབྱུང་སྐྱེས་པ་ལགས།

Gdy dzięki kontemplacjom, pożądanie samsarycznych

wspaniałości nie pojawia się nawet przez chwilę,

a pragnienie wyzwolenia powstaje nieustannie dniem i nocą,

wówczas zrodziło się prawdziwe wyrzeczenie.

Określenie „kontemplacjom” odnosi się tu do wymienionych we wcześniejszej zwrotce kontemplacji nad: 1) drogocennością ludzkiej egzystencji, 2) przemijalnością, 3) prawem karmy, czyli działań i ich skutków, 4) wadami samsary.

[zwrotka 6]

ངེས་འབྱུང་དེ་ཡང་རྣམ་དག་སེམས་བསྐེད་ཀྱིས།

ཟིན་པ་མེད་ན་བླ་མེད་བྱང་ཆུབ་ཀྱི།

ཕུན་ཚོགས་བདེ་བའི་རྒྱུ་རུ་མི་འགྱུར་བས།

བློ་ལྡན་རྣམས་ཀྱིས་བྱང་ཆུབ་སེམས་མཆོག་བསྐྱེད།

Jeśli wyrzeczenie nie jest przeniknięte czystą motywacją

nie stanie się przyczyną wspaniałej szczęśliwości

najwyższego Przebudzenia.

Dlatego mądrzy, wzbudźcie najwyższą Bodhiczittę!

[zwrotka 9]

གནས་ལུགས་རྟོགས་པའི་ཤེས་རབ་མི་ལྡན་ན།

ངེས་འབྱུང་བྱང་ཆུབ་སེམས་ལ་གོམས་བྱས་ཀྱང་།

སྲིད་པའི་རྩ་བ་བཅད་པར་མི་ནུས་པས།

དེ་ཕྱིར་རྟེན་འབྲེལ་རྟོགས་པའི་ཐབས་ལ་འབད།

Jeśli brak ci pradżni urzeczywistnienia prawdziwej natury,

to nawet jeśli nabrałeś wprawy w wyrzeczeniu i Bodhiczitcie,

nie będziesz w stanie uciąć korzenia samsary.

Dlatego czyń wysiłki, by zrozumieć współzależne powstawanie.

Cały tekst Dzie Tsongkhapy można znaleźć w kilku wersjach językowych na niezwykle pożytecznej i pełnej rzetelnych tłumaczeń stronie internetowej: www.lotsawahouse.org