Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Pytania i odpowiedzi

W połączeniu z cyklem wykładów o podstawach nauk buddyjskich, emitowanych na YouTube, pojawiły się także filmiki, w których odpowiadam na […]

Praktyka bodhiczitty aspiracji

Wyróżniamy dwa rodzaje praktyki rozwijania bodhiczitty:
1) praktyka bodhiczitty aspiracji,
2) praktyka bodhiczitty zastosowania.

Tenga Rinpocze: „Dełacien – Czysta Kraina Buddy Amitabhy”

Działo się to wiele, wiele kalp temu, w czasach historycznego Buddy, o imieniu Dzigten Łangciuk Gjalpo. Ówczesny jego służący, Ciekji […]

Jego Świątobliwość XVI Karmapa – nagrania audio

Dzięki uprzejmości Benny Gunno z Danii otrzymałem przed laty kilka nagrań z głosem Jego Świątobliwości XVI Karmapy Rangdziung Rigpi Dordże. […]

Nauki o Guru Jodze – cykl wykładów

Nauki o Guru Jodze – cykl wykładów

Wołając Lamę z daleka – pieśń V Szamarpy

Ponieważ jest to tekst niezwykle głęboki, piękny i inspirujący, pragnę podzielić się z tymi, którzy nie mieli okazji się z […]

Trzy główne punkty ścieżki – według nauk Dzie Tsongkhapy

Przedstawione tutaj zwrotki są wyciągiem z nieco dłuższego tekstu autorstwa wspaniałego Tsonkhapy. Są to nauki o trzech głównych punktach, które […]

Podstawy nauk buddyjskich – cykl wykładów

Wykłady w formie video. Linki do materiałów na You Tube.

WSPOMINAJĄC PARINIRWANĘ TENGI RINPOCZEGO

List Komitetu Klasztoru Bencien napisany zaraz po parinirwanie Kjabdzie Tengi Rinpocze, 30 marca 2012 roku: Odejście Kjabdzie Tengi Rinpoczego Jak […]

„Dziewięć Jan” – wykłady z trzech weekendów.

Wielu z nas ma obecnie więcej wolnego czasu niż zwykle. Otrzymałem zatem wiele próśb o umieszczenie więcej wykładów audio. Zaczniemy […]

11 kwietnia 2020
Trzy główne punkty ścieżki – według nauk Dzie Tsongkhapy

Przedstawione tutaj zwrotki są wyciągiem z nieco dłuższego tekstu autorstwa wspaniałego Tsonkhapy.

Są to nauki o trzech głównych punktach, które są wyznacznikiem tego, czy ścieżka duchowa prowadzi do Najwyższego Przebudzenia, czy też jedynie do lepszego odrodzenia w samsarze albo (co najwyżej), do osiągnięcia pasywnego stanu wygaśnięcia.

Wyjaśnień o „trzech głównych punktach”, którymi są:

  • WYRZECZENIE
  • BODHICZITTA
  • ZROZUMIENIE PUSTOŚCI

wysłuchałem przy kilku okazjach najpierw z ust Kjabdzie Tengi Rinpocze, potem od JE Sangje Njenpy Rinpocze, a w końcu także od samego JŚ Karmapy – czyli od trzech najważniejszych dla mnie Lamów. Najobszerniejszych wyjaśnień udzielił Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze. Wyboru z dłuższego tekstu właśnie tych trzech zwrotek dokonał też Sangje Njenpa Rinpocze.

Przyznam, że początkowo nie rozumiałem nawet, czemu te trzy punkty zostały umieszczone obok siebie w jednym wykładzie. Dopiero z biegiem czasu coraz bardziej zaczęła docierać do mnie głębia tych nauk.

Obyśmy ja i wszyscy inni posiedli pełne zrozumienie tych trzech punktów, a potem byśmy mogli intelektualne zrozumienie przekuć w doświadczenie i w końcu w urzeczywistnienie!

ལམ་གྱི་གཙོ་བོ་རྣམ་གསུམ་ལས།

Wyciąg z tekstu: „Trzy główne punkty ścieżki”, ułożonego przez Dzie Tsongkhapę.

[zwrotka 5]

དེ་ལྟར་གོམས་པས་འཁོར་བའི་ཕུན་ཚོགས་ལ།

ཡིད་སྨོན་སྐད་ཅིག་ཙམ་ཡང་མི་སྐྱེ་ཞིང༌།

ཉིན་མཚན་ཀུན་ཏུ་ཐར་པ་དོན་གཉེར་བློ།

བྱུང་ན་དེ་ཚེ་ངེས་འབྱུང་སྐྱེས་པ་ལགས།

Gdy dzięki kontemplacjom, pożądanie samsarycznych

wspaniałości nie pojawia się nawet przez chwilę,

a pragnienie wyzwolenia powstaje nieustannie dniem i nocą,

wówczas zrodziło się prawdziwe wyrzeczenie.

Określenie „kontemplacjom” odnosi się tu do wymienionych we wcześniejszej zwrotce kontemplacji nad: 1) drogocennością ludzkiej egzystencji, 2) przemijalnością, 3) prawem karmy, czyli działań i ich skutków, 4) wadami samsary.

[zwrotka 6]

ངེས་འབྱུང་དེ་ཡང་རྣམ་དག་སེམས་བསྐེད་ཀྱིས།

ཟིན་པ་མེད་ན་བླ་མེད་བྱང་ཆུབ་ཀྱི།

ཕུན་ཚོགས་བདེ་བའི་རྒྱུ་རུ་མི་འགྱུར་བས།

བློ་ལྡན་རྣམས་ཀྱིས་བྱང་ཆུབ་སེམས་མཆོག་བསྐྱེད།

Jeśli wyrzeczenie nie jest przeniknięte czystą motywacją

nie stanie się przyczyną wspaniałej szczęśliwości

najwyższego Przebudzenia.

Dlatego mądrzy, wzbudźcie najwyższą Bodhiczittę!

[zwrotka 9]

གནས་ལུགས་རྟོགས་པའི་ཤེས་རབ་མི་ལྡན་ན།

ངེས་འབྱུང་བྱང་ཆུབ་སེམས་ལ་གོམས་བྱས་ཀྱང་།

སྲིད་པའི་རྩ་བ་བཅད་པར་མི་ནུས་པས།

དེ་ཕྱིར་རྟེན་འབྲེལ་རྟོགས་པའི་ཐབས་ལ་འབད།

Jeśli brak ci pradżni urzeczywistnienia prawdziwej natury,

to nawet jeśli nabrałeś wprawy w wyrzeczeniu i Bodhiczitcie,

nie będziesz w stanie uciąć korzenia samsary.

Dlatego czyń wysiłki, by zrozumieć współzależne powstawanie.

Cały tekst Dzie Tsongkhapy można znaleźć w kilku wersjach językowych na niezwykle pożytecznej i pełnej rzetelnych tłumaczeń stronie internetowej: www.lotsawahouse.org