Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Cztery rzeczy, na których należy się oprzeć

W sanskrycie: catuḥpratisaraṇa; po tybetańsku: རྟོན་པ་བཞི་ tynpa szi)  གང་ཟག་ལ་མི་རྟོན་ཆོས་ལ་རྟོན། gangzak la mi-tyn cie la tyn Nie polegaj na człowieku, lecz na Dharmie. […]

Czy buddyzm jest religią, filozofią czy nauką?

Jako dodatkowy element do rozważań na ten temat może posłużyć fragment dokumentu „Nasze wartości, wizja, zadania i cele” Europejskiej Unii […]

Różnica między tantrą buddyjską a hinduską

Mam nadzieję, że zamieszczenie skanu tego starego artykułu nie łamie niczyich praw autorskich, a jest raczej zareklamowaniem tego dobrze i […]

Znaczenie mantry

Oto wyjaśnienie słowa mantra, jakie znajdujemy w tekstach tantr. Ukazuje ono ostateczne znaczenie mantry, czy też to, co mantra oznacza […]

Guru Joga XVI Karmapy – tekst praktyki i objaśnienia

W 2001 roku moja żona – Agnieszka – spisała, zredagowała i złożyła broszurkę z wykładu, jaki przeprowadziłem w połowie lat […]

Krótkie objaśnienie guru jogi Siedemnastego Karmapy

Krótka guru joga rdzennego Lamy Karmapy Najpierw Schronienie i bodhiczitta.            Ponad moją głową na podstawie z lotosu, słońca i księżyca            […]

Wadżra pieśń ułożona przez Sangje Njenpę Rinpocze

Jego Eminencja Drubłang Sangje Njenpa Rinpocze podczas swojej podróży w czerwcu 2007 roku do klasztoru Bencien w Khamie udzielił cyklu […]

Przyjmowanie Schronienia

Oto fragment tekstu „Nektar Mowy Mandziuśriego”, będącego komentarzem do Bodhisattwaczarjawatary, napisanym przez Khenpo Kyntu Palden w XIX wieku. Jest to […]

Duma – definicja i klasyfikacje

W języku tybetańskim duma, to nga-gjal ང་རྒྱལ་. W wielu dialektach czyta się to jako ngadzial. Ciekawa jest etymologia tego wyrazu: […]

Podstawy języka tybetańskiego

W tym artykule będą pojawiać się materiały związane z nauką języka tybetańskiego. Stanowią one uzupełnienie lekcji, których cykl będę prowadzić […]

21 października 2021
Znaczenie mantry

Oto wyjaśnienie słowa mantra, jakie znajdujemy w tekstach tantr. Ukazuje ono ostateczne znaczenie mantry, czy też to, co mantra oznacza sama w sobie. Trzeba być świadomym, że praktykowanie „mantrajany”, w tym powtarzanie mantr i związanych z tym szeregu praktyk ciała, mowy i umysłu, to jedynie techniki mające doprowadzić nas do urzeczywistnienia tego ostatecznego znaczenia mantry.

Można podać następującą definicję:

man to skrót od manas, który w tym kontekście nie oznacza umysłu w ułudzie, lecz umysł jako taki; jest synonimem tybetańskiego sem (sanskr. citta). Podobnie jak sem, termin manas może być użyty w dwojakim znaczeniu. Z jednej strony jest on myśleniem, aktywnością opartą na zmysłach i postrzeganych przez nie obiektach. W głębszym sensie man oznacza „wiedzieć, być świadomym”, a zatem w czystym aspekcie odpowiada pierwotnej mądrości pustki;

tra znaczy ochraniać i w tym kontekście oznacza, że w takim „wiedzeniu” brak jest dwóch rodzajów zaciemnień (emocjonalnych i postrzegania). Taką funkcję ochraniania pełnią wszelkie ślubowania samaja – nie są one nauczane po to, by nas więzić, krępować w działaniu, lecz po to, by przynieść pełną wolność od światowego postępowania.

Mantra nie oznacza nic innego, jak „postępowanie [płynące z] pierwotnej mądrości nierozdzielności pustki i współczucia”. Inaczej mówiąc, man wskazuje, że rozpoznanie nierozdzielności pustki i współczucia jest zawsze obecne, zaś tra – że nigdy nie jest ono zakłócone zaciemnieniami. A zatem mantra oznacza przebywanie w urzeczywistnieniu prawdziwej natury umysłu.


W komentarzu VIII Tai Situpy do „Modlitwy Mahamudry” czytamy:

Należy wiedzieć, że postępowanie mantrajany jest medytacją pierwotnej mądrości nierozdzielności metod i pradżni. Z „Późniejszej tantry Guhjasamadży”:

Myślenie (manas), które jest aktywnością,
opierającą się na zmysłach i ich obiektach,
nazywane jest, jak powiedziano, „man”,
tra” zaś oznacza „ochranianie” [སྐྱོབ་པ་].
Wszelkie ślubowania samaja są nauczane,
by przynieść pełną wolność od światowego postępowania.
Każda Wadżra Schronienia
naucza, iż to właśnie jest postępowaniem mantry.

Ustęp ten opatrzył komentarzem Czcigodny Abhajakara:

„Myślenie (manas)” jest czymś, co bierze się z aktywności zmysłów i tak dalej. Esencję owego myślenia nazywa się „man”. W głębszym sensie „man” oznacza „wiedzieć” [ཤེས་ szie, co znaczy: być świadomym, poznawać, wiedzieć], możemy zatem powiedzieć, że jest pierwotną mądrością pustki. „Ochranianie” zaś oznacza tu, że w takim „wiedzeniu” nie ma dwóch rodzajów zaciemnień. Jest to osiągnięciem „doskonałej wspaniałości” [ཀུན་ཏུ་བཟང་པོ་ཉིད་ kuntu zangpo nji]. Dlatego „tra” oznacza tutaj, że nigdy nie jest to nieobecne. „Mantra” nie oznacza zatem nic innego jak „postępowanie [płynące z] pierwotnej mądrości nierozdzielności pustki i współczucia”.