Lama Rinczen
blog buddyjski
www.lamarinczen.pl
Menu
Najnowsze wpisy
Dlaczego praktyka Dharmy nie przynosi rezultatów?

Oto słowa wybitnego Lamy Khencien Thrangu Rinpoczego – krótkie i proste, a jednak niezwykle wnikliwe trafiające w sedno problemu: Wielu […]

Fundusz odosobnieniony w Grabniku

W naszej drogocennej Linii Praktyk naucza się, że ten kto medytuje i ten, kto mu to umożliwia, osiągają taki sam pożytek i razem osiągnął Przebudzenie. )…) Skoro więc sam nie mam okazji, by poświęcić się medytacji w odosobnieniu, to po prostu cieszę się, że inni mogą to robić i na ile mogę, wspieram ich. (…) ostatnio postanowiłem dodatkowo, że będę przeznaczać część swojej emerytury bezpośrednio na koszty odosobnień medytacyjnych (…) kilkoro przyjaciół postanowiło do mnie dołączyć. Tak powstał pomysł stworzenia „funduszu odosobnieniowego” i poinformowania o nim, aby ci, którzy mają podobne życzenie, także mieli szansę bezpośredniego wspierania praktykujących w Grabniku.

Zrozumienie pustki a praktyka współczucia

Wykład z Poznania. Listopad 2023 rok. Wideo dostępne na YouTube i Spotify

Co wybrać? Praktykę w grupie czy samotnie?

Wykład z Krakowa. Grudzień 2023 rok. Wideo dostępne na YouTube i Spotify

Uwagi o praktyce wadżrajany

Pierwszy z wykładów przeprowadzonych w Krakowie, w październiku 2022 roku, mówi ogólnie miejscu wadżrajany w kontekście ogólnych nauk buddyjskich. Kolejne […]

Siedem gałęzi duchowej praktyki

„Siedem gałęzi duchowej praktyki” znanych jest też często po polsku pod nazwą „Siedmioczęściowa modlitwa”. Praktyka ta stanowi niezwykle szybką i […]

O praktyce uważności

Cykl ośmiu wykładów przeprowadzonych w czasie weekendowego seminarium w Centrum Buddyjskim w Grabniku w dniach 14-15 stycznia 2023 roku.

Nauki o bardo

Cykl video-wykładów o procesie umierania i bardo po śmierci

Sutra skruchy – treść i omówienie

Tę niezwykle ważną w tradycji mahajany sutrę omówiłem podczas seminarium w Grabniku. Poniżej linki do wykładów na YouYube oraz na […]

„Najlepszym darem jest Dharma” – Sangje Njenpa Rinpocze

Sangje Njenpa Rinpocze We wszystkich klasztorach Karma Kagju od rana składa się dziś ceremonialne ofiary z herbaty i ryżu, zjada […]

21 października 2021
Znaczenie mantry

Oto wyjaśnienie słowa mantra, jakie znajdujemy w tekstach tantr. Ukazuje ono ostateczne znaczenie mantry, czy też to, co mantra oznacza sama w sobie. Trzeba być świadomym, że praktykowanie „mantrajany”, w tym powtarzanie mantr i związanych z tym szeregu praktyk ciała, mowy i umysłu, to jedynie techniki mające doprowadzić nas do urzeczywistnienia tego ostatecznego znaczenia mantry.

Można podać następującą definicję:

man to skrót od manas (po tybetańsku: ji ཡིད), który w tym kontekście nie oznacza umysłu w ułudzie, lecz umysł sam w sobie jako taki; jest synonimem tybetańskiego sem (sanskr. citta). Podobnie jak sem, termin manas może być użyty w dwojakim znaczeniu. Z jednej strony jest on myśleniem, aktywnością opartą na zmysłach i postrzeganych przez nie obiektach. W głębszym sensie man oznacza „wiedzieć, być świadomym”, a zatem w czystym aspekcie odpowiada pierwotnej mądrości pustki;

tra znaczy ochraniać i w tym kontekście oznacza, że w takim „wiedzeniu” brak jest dwóch rodzajów zaciemnień (emocjonalnych i postrzegania). Taką funkcję ochraniania pełnią wszelkie ślubowania samaja – nie są one nauczane po to, by nas więzić, krępować w działaniu, lecz po to, by przynieść pełną wolność od światowego postępowania.

Mantra nie oznacza nic innego, jak „postępowanie [płynące z] pierwotnej mądrości nierozdzielności pustki i współczucia”. Inaczej mówiąc, man wskazuje, że rozpoznanie nierozdzielności pustki i współczucia jest zawsze obecne, zaś tra – że nigdy nie jest ono zakłócone zaciemnieniami. A zatem mantra oznacza przebywanie w urzeczywistnieniu prawdziwej natury umysłu.


W komentarzu VIII Tai Situpy do „Modlitwy Mahamudry” czytamy:

Należy wiedzieć, że postępowanie mantrajany jest medytacją pierwotnej mądrości nierozdzielności metod i pradżni. Z „Późniejszej tantry Guhjasamadży”:

Myślenie (manas), które jest aktywnością,
opierającą się na zmysłach i ich obiektach,
nazywane jest, jak powiedziano, „man”,
tra” zaś oznacza „ochranianie” [སྐྱོབ་པ་].
Wszelkie ślubowania samaja są nauczane,
by przynieść pełną wolność od światowego postępowania.
Każda Wadżra Schronienia
naucza, iż to właśnie jest postępowaniem mantry.

Ustęp ten opatrzył komentarzem Czcigodny Abhajakara:

„Myślenie (manas)” jest czymś, co bierze się z aktywności zmysłów i tak dalej. Esencję owego myślenia nazywa się „man”. W głębszym sensie „man” oznacza „wiedzieć” [ཤེས་ szie, co znaczy: być świadomym, poznawać, wiedzieć], możemy zatem powiedzieć, że jest pierwotną mądrością pustki. „Ochranianie” zaś oznacza tu, że w takim „wiedzeniu” nie ma dwóch rodzajów zaciemnień. Jest to osiągnięciem „doskonałej wspaniałości” [ཀུན་ཏུ་བཟང་པོ་ཉིད་ kuntu zangpo nji]. Dlatego „tra” oznacza tutaj, że nigdy nie jest to nieobecne. „Mantra” nie oznacza zatem nic innego jak „postępowanie [płynące z] pierwotnej mądrości nierozdzielności pustki i współczucia”.